No šodienas pieaugs minimālā braukšanas maksa atsevišķos reģionālajos
vietējās nozīmes autobusos Pierīgas un Rīgas teritorijā, kā arī
republikas nozīmes pilsētās un reģionālās attīstības centros, aģentūru
LETA informēja Autotransporta direkcijā.
Tostarp Pierīgā un Rīgā minimālā braukšanas maksa vietējās nozīmes
autobusos turpmāk būs viens eiro, republikas nozīmes pilsētās – 70
centu, bet reģionālās attīstības centros – 60 centu. Braukšanas maksa
pārējos vietējās nozīmes maršrutu posmos un reģionālajos starppilsētu
maršrutos nemainīsies un paliks līdzšinējā.
Maksa pieaugs līdz ar 2018.gada 1.jūnijā Sabiedriskā transporta padomes pieņemto lēmumu.
Autotransporta direkcijā skaidroja, ka paredzamais minimālais
braukšanas maksas pieaugums ir samērā neliels – 10 līdz 20 centu.
Atbilstoši Sabiedriskā transporta padomes lēmumam minimālā maksa
braucieniem reģionālās vietējās nozīmes autobusos uz/no pieturvietām
Rīgā būs viens eiro līdzšinējo 80 centu vietā. Minimālā braukšanas maksa
uz/no pieturvietām republikas nozīmes pilsētās Daugavpilī, Jēkabpilī,
Jelgavā, Jūrmalā, Liepājā, Rēzeknē, Valmierā un Ventspilī noteikta 70
centu līdzšinējo 60 centu vietā. Attīstības centru (Aizkraukle, Alūksne,
Balvi, Bauska, Cēsis, Dobele, Gulbene, Krāslava, Kuldīga, Limbaži,
Līvāni, Ludza, Madona, Ogre, Preiļi, Saldus, Sigulda, Smiltene, Talsi,
Tukums, Valka) pieturvietās minimālā braukšanas maksa būs 60 centu
līdzšinējo 50 vai 55 centu vietā.
Piemēram, līdz šim biļete braucienam reģionālās nozīmes autobusos un
mikroautobusos no Ulbrokas Stopiņu novadā līdz Rīgai maksāja 80 centus,
bet no Baložiem Ķekavas novadā līdz Rīgai – 85 centus, savukārt no
2019.gada 1.janvāra šajos maršrutos brauciena biļete maksās vienu eiro.
Pasažierus, kuri jau līdz šim par biļeti braucienam uz vai no Rīgas
maksāja vienu eiro un vairāk, gaidāmās izmaiņas neskars.
Analoģiski nosacījumi ir arī republikas nozīmes pilsētās un
attīstības centros. Ja līdz šim brauciens uz vai no republikas nozīmes
pilsētas maksāja 70 centus vai vairāk, arī pēc jaunā gada braukšanas
maksa saglabāsies nemainīga. Savukārt pasažieri, kuri maksāja par
braucienu 60 centus, piemēram, braucot no Valmieras uz Kocēniem, no
2019.gada 1.janvāra maksās 70 centus. Tāpat arī attīstības centru
teritorijās – ja līdz šim brauciens reģionālajā autobusā uz vai no
attīstības centra maksāja 60 centus un vairāk, tad arī turpmāk maksa
saglabāsies līdzšinējā, bet pasažieri, kuri par braucienu līdz šim
maksāja 50 vai 55 centus, piemēram, mērojot ceļu no Kuldīgas uz
Priedaini Kurmāles pagastā, šogad maksās 60 centus.
Autotransporta direkcijā skaidroja, ka izmaksas, kas saistītas ar
sabiedriskā transporta pakalpojumiem nemitīgi pieaug, braucēju skaits
autobusos katru gadu samazinās (izņemot prognozes par 2018.gadu),
savukārt maksa par braucienu reģionālās nozīmes autobusos ir saglabāta
nemainīga vairākus gadus – tas ir viens no iemesliem, kāpēc valsts
budžeta līdzekļi, kas atvēlēti sabiedriskajam transportam, nav
pietiekami.
“Lai saglabātu sabiedriskā transporta biļešu maksu, maršrutu un reisu
skaitu līdzšinējā apmērā, un vienlaikus būtu iespējams kompensēt
pārvadātājiem zaudējumus par sabiedriskā transporta pakalpojumu
sniegšanu, minimālās maksas palielināšana attiecīgajos reģionālās
nozīmes maršrutos ir visoptimālākais risinājums šī brīža situācijā,”
skaidroja Autotransporta direkcijā.
Nosakot braukšanas maksu, tiek ņemti vērā ne tikai izdevumi un
iedzīvotāju pirktspēja, bet arī tas, ka sabiedriskais transports pilda
sociālo funkciju un nodrošina iedzīvotāju mobilitāti. Tādēļ braukšanas
maksa, tostarp minimālā braukšanas maksa, ir zemāka nekā faktiskās
izmaksas, un starpību starp izmaksām un ieņēmumiem no pasažieru biļetēm
dotē valsts. Kopumā pārvadātāju ieņēmumi veido vien 50% no kopējām
sabiedriskā transporta pakalpojumu izmaksām.