Jaunajam mācību gadam iesākoties Latvijas
alkohola nozares asociācija (LANA) sadarbībā ar tirgotājiem un
Latvijas Viesnīcu un restorānu asociāciju turpina izglītojošo
kampaņu “Vai tu pārdotu alkoholu savam bērnam?”. Tās laikā
tiks atgādināts par pārdevēju atbildību prasīt personas
dzimšanas datus apliecinošu dokumentu, pārdodot alkoholu, un tiks
veicināta savstarpējā laipnība, palūdzot vai uzrādot personas
dokumentus alkoholisko dzērienu iegādei.
“Nav
noslēpums, ka Latvijā jaunieši tieši mācību gada sākumā un
noslēgumā lieto alkoholiskos dzērienus, savā veidā protestējot
pret aizliegumiem un mēģinot svinēt kā
pieaugušie.
Tomēr
mūsu likumdošana skaidri norāda vecuma slieksni, līdz kam
iegādāties alkoholisko dzērienus nedrīkst, kā arī 25 gadu
vecumu, kad par to jaunākam pilngadīgajam pircējam jāuzrāda
personas dokumenti šos dzērienus pērkot.
Atbildība ir abās pusēs, savukārt mēs ar kampaņu vēlamies
procesu veidot pozitīvāku un patīkamāku visiem,” informē
Latvijas
Alkohola nozares asociācijas izpilddirektors
Dāvis
Vītols.
Šī gada
kampaņā plānots sadarboties
ar
veikalu
tīkliem un Latvijas Viesnīcu un restorānu asociāciju,
sniedzot padomu un ieteikumus pārdevējiem un bāru, restorānu
darbiniekiem. Mūsdienās cilvēku vizuālais tēls un uzvedība var
būt maldinoša, savukārt atbildību likuma priekšā jāuzņemas
gan pārdevējam, gan tirdzniecības vai izklaides uzņēmumam, kā
arī pašam pircējam.
Narkoloģe
Inga Landsmane
stāsta: “Bieži vecāki ar saviem bērniem – pusaudžiem nevēlas
runāt par alkoholu. Pieaugušo attieksme parasti ir noraidoša, un
jauniešiem tas šķiet vecmodīgi un moralizējoši. Īstais
brīdis ir tad, kad redzi, ka tava atvase sāk lauzties uz sociālo
vidi, tusiņiem,
arvien biežāk prasās pie draugiem palikt pa nakti, un, ļoti
iespējams, mēģina iegādāties alkoholu veikalā, neraugoties uz
ierobežojumiem nepilngadīgajiem.
Pēdējo desmit gadu laikā Latvijā ir izmainījušās alkohola
lietošanas tradīcijas un jauniešu vidū populārāki ir vieglie
alkoholiskie dzērieni1.
Tomēr jāatceras – vieglo alkoholu uzņemot lielos daudzumos, tiks
panākts tāds pats efekts, kā lietojot kādu no dzērieniem ar
augstāku alkohola saturu mazākā apjomā.”
“Lai
tiem, kas alkoholisko dzērienu iegādes procesā varbūt ir nedaudz
piemirsuši par savstarpējo pieklājību un mūsu kopējo atbildību
ievērot likumdošanas normas, kampaņas ietvaros atgādināsim par
pozitīvo un sadarbību. Ar saukļiem
“Izsaki komplimentu, palūdz dokumentu!” un
“Vēlies komplimentu? Parādi dokumentu!” veicināsim
pozitīvas emocijas un mazināsim iespējamos saspīlējumus, aicinot
labprātīgi uzrādīt personas dokumentus,” papildina Dāvis
Vītols.
LANA
veiktā jauniešu aptauja rāda tendenci, ka vecumgrupā no 18 līdz
24 gadiem populārāki ir alkoholiskie dzērieni ar mazāku alkohola
saturu, savukārt no 25 gadiem kā populārākā izvēle tiek minēta
degvīns vai viskijs. (Aptauja
tika veikta 2017.gada
mūzikas festivālos Latvijā jauniešu auditorijā, kuri ir vismaz
18 gadus veci.)