Daudz tiek diskutēts par bērnu smagajām skolas somām, kas pilnas ar grāmatām, skolās neesot vietas to uzglabāšanai, nepietiek līdzekļu grāmatu komplektu iegādei. Iniciatīvu portāls “Manabalss.lv” raksta, ka ik gadu valsts tērē milzu līdzekļus papīra formāta skolas bibliotēkas atjaunošanai. Tiek bojāta bērnu stāja un veselība, liekot viņiem pārvietot uz saviem pleciem milzu smagumu. Tāpēc portālā uzsākta parakstu vākšana – mērķis ir panākt, lai visas Izglītības un zinātnes ministrijā apstiprinātās mācību grāmatas, kas domātas, sākot ar pamatskolu, būtu iegādājamas arī e-formātā. Bērni 5. klasē sāk apgūt informātikas pamatus, tas arī būtu laiks, kad sākt apgūt e-grāmatu lietošanu. Tas, kāda formāta grāmatu izmantos bērns, ir vecāku ziņā, bet būtu jābūt dotai izvēlei – nopirkt savam bērnam e-grāmatu un visu skolas bibliotēku glabāt vienā viedierīcē vai izmantot valsts piedāvāto iespēju saņemt bezmaksas papīra formāta grāmatas. Viedokļi ir dažādi, bet pārsvarā iedzīvotāji nav gatavi pilnīgai pārejai uz e-grāmatu. Vai jaunā paaudze jau tā par daudz neizmanto mūsdienu tehnoloģijas? Vai nepazaudēsim cieņu pret grāmatu? Vai skolas vispār kam tādam ir gatavas? Šis digitālais laikmets ir pārmaiņu laiks, kurā cilvēkam ir daudz iespēju.
Ceļojot ir ērtāk
Dzidra Bauere, Alūksnes bibliotēkas bērnu literatūras nodaļas vadītāja:
“Šim laikmetam tāda veida grāmatas ir vajadzīgas. Man patīk, ja varu grāmatu paņemt rokās, bet, ja braucu tālākā ceļojumā, tad e-grāmata būs ērtāka, vieglāk paņemama līdzi. Skolēniem mācību grāmatas labāk tomēr lai paliek, jo grāmata elektroniskā veidā atstāj lielu iespaidu uz redzi. Kad skolēni atnāk uz bibliotēku, tad daudz izmanto telefonus, internetu, spēlē spēlītes, un līdz ar to bērnam elektronikas ir par daudz. Lasīšanai grāmata digitālā veidā var būt, bet ne visas mācību grāmatas. Ideju par e-grāmatu atbalstu, bet lai nepazūd arī grāmata tās vistiešākajā nozīmē. Mēs bibliotēkā liekam skolēniem skaļi lasīt, jo bieži vien atklājas, ka bērniem iet grūti, un tas liek domāt, ka par daudz ir interneta un par maz grāmatu… Prieks par vecākiem un skolotājiem, kuri bērnus mudina lasīt un neaizmirst par šo vērtību! Ļoti negribētu pavisam pazaudēt grāmatu, un tā noteikti nenotiks. Lai viss ir līdzsvarā!”
Lasa pasakas e-grāmatā
Zane Drozdova, Alūksnes bibliotēkas bērnu literatūras nodaļas galvenā bibliotekāre, 2 bērnu māmiņa (8 gadi un 1 gads):
“Es kā jaunākas paaudzes cilvēks atbalstu e-grāmatu. Vakaros, kad lieku mazo gulēt, lasu pasaku e-grāmatā, jo tā man ir ērtāk un gaisma bērnam netraucē iemigt. Manā ģimenē aug skolniece, un es zinu, cik smaga var būt skolas soma. Bet man ļoti patīk klasiskā grāmata, ko var paņemt rokās. Patīk jaunas grāmatas smarža, izbaudu mirkli, šķirot lapas, arī ar ožu un tausti. Es novērtēju e-vides iespējas tieši kā jaunā māmiņa – kad dodos pastaigā, ne vienmēr man līdzi ir lasāmviela, bet telefonā varu ātri un ērti atrast sev grāmatu. Kopumā man ir dalītas jūtas, bet tieši mācību grāmatām vajadzētu palikt klasiskajā variantā.”
Neesam tam vēl gatavi
Selga Bībere, Pededzes pamatskolas direktore:
“Tā ir jauna ideja, un bērniem noteikti patiktu, bet es domāju, ka nevar atteikties no mums pierastajām parastajām grāmatām. Kā jau visi jaunieši arī Pededzē skolēni izmanto mobilos telefonus un internetu. Skolā ir pieejams gan Wi-Fi, gan interneta pieslēgums, ko cenšamies izmantot arī mācību darbam – ne tikai informātikas, bet arī dabaszinību un vēstures stundās. Ne visiem e-vide ir pieejama un pieņemama. Arī veselības pēc ne visi var lasīt e-grāmatu. Domāju, ka mēs skolā nevarēsim tik ātri pāriet uz jaunām tehnoloģijām, mūsu apvidū tam nav īpaši liela aktivitāte. Bērni izmanto grāmatas, un arī vecāki vēl nav gatavi šādām pārmaiņām. Bērnu lasītprieks meklējams ģimenē – ja bērnam kopš mazotnes lasa priekšā, viņš iemācās gan klausīties, gan arī vēlāk pats lasa. Galu galā svarīga ir lasītprasme, kā lasīt, bet tas, vai tā ir e-grāmata vai iespiests izdevums, ir otršķirīgs jautājums. Es pati nelasu e-grāmatas, jo tas apgrūtina lasīšanu, man patīk grāmatu paturēt rokās, atvērt un aizvērt to.”