Sestdiena, 27. decembris
Elmārs, Inita, Helmārs
weather-icon
+1° C, vējš 1.79 m/s, Z-ZA vēja virziens
Aluksniesiem.lv bloku ikona

Mainās sākumskolas klašu vērtēšanas sistēma

Atgriežoties no skolas, vecāki bērnam apjautājas par viņa dienas sekmēm. Vecāko klašu skolēns vecākiem nosauc nopelnītās atzīmes, bet jaunāko klašu audzēknis atbild, ka skolotāja viņu šodien uzslavēja par centību.

Atgriežoties no skolas, vecāki bērnam apjautājas par viņa dienas sekmēm. Vecāko klašu skolēns vecākiem nosauc nopelnītās atzīmes, bet jaunāko klašu audzēknis atbild, ka skolotāja viņu šodien uzslavēja par centību. Katram ir savs vērtējums.
Vecākajās klasēs skolēnus vērtē ballu sistēmā, bet sākumskolas klasēs skolēnu sekmju žurnālā un liecībās parādās vērtēšanas atspoguļojums ar vārdiem jeb aprakstošā vērtēšana.
Izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis ierosināja skolēnu vērtēšanas sistēmā ieviest izmaiņas – sākumskolas klasēs aprakstošo vērtēšanu nomainīt pret atzīmēm. Šo lēmumu ministrs pamatoja ar to, ka bezatzīmju vērtēšanu ir grūti izprast. Pagaidām šim ieteikumam ir pievienojušās tikai 20 no gandrīz 1000 Latvijas skolām.
Skaidro jauno vērtēšanas sistēmu
Augustā Alūksnes sākumskolas skolotāja Anita Junkure piedalījās metodisko apvienību vadītāju seminārā, kurā stāstīja par skolēnu jauno vērtēšanas sistēmu.
“12.augustā Izglītības un zinātnes ministrija izdeva rīkojumu par izmaiņām skolēnu vērtēšanas sistēmā. Skolām ir iespēja izvēlēties, vai sākt strādāt pēc jaunās vērtēšanas sistēmas jau šogad vai to darīt tikai nākamgad,” stāsta A.Junkure.
Metodisko apvienību vadītāju seminārā skolotājiem skaidroja jaunās vērtēšanas sistēmas nianses.
“Ja skola izvēlas strādāt pēc jaunās sistēmas, ievadvērtēšanā skolotājs konstatē un aprakstoši fiksē, cik daudz skolēns zina. Kārtējā vērtēšanā skolotājs mazo pārbaudes darbu rezultātus žurnālā ieraksta ar “ieskaitīts” vai “neieskaitīts”. Noslēguma vai robežvērtēšanā, kad apgūta kāda tēma, noslēguma darbos skolēni saņem atzīmes – balles. Balles parādīsies reti,” stāsta skolotāja A.Junkure.
Paātrina par gadu
Skolas varēja palikt arī pie bezatzīmju vērtēšanas sistēmas. Līdz 1.septembrim par to bija jāziņo Izglītības pārvaldei. Ar darbu skolām jāpierāda, kura vērtēšanas sistēma ir labāka. “Jaunais Izglītības un zinātnes ministrijas rīkojums stājas spēkā nākamgad 1.septembrī. Mēs to paātrinājām par gadu. 1.klasē joprojām būs vērtēšanas atspoguļojums ar vārdiem, kas nozīmē, ka liecībā skolotājs aprakstīs skolēna zināšanas. Savukārt 2. un 3. klasē latviešu valodā un matemātikā skolēni liecībā saņems balles. 4.klasē papildus latviešu valodai un matemātikai ar ballēm vērtēs arī dabas zinības. 5. un 6. klasē ballēs vērtēs zināšanas visos priekšmetus, izņemot sociālās zinības, veselības mācību un ētiku, kurās vērtējums ir “ieskaitīts” vai “neieskaitīts”,” skaidro Alūksnes sākumskolas direktors Dainis Svarups.
Jāļauj saņemt desmit balles
Direktora vietniece mācību darbā Ruta Salaka atzīst, ka jaunā vērtēšanas sistēma ir sarežģīta. “Tā nav tāda, kāda bija agrāk – bērns mājās mācījās, atnāca uz skolu, atbildēja uzdoto un nopelnīja atzīmi. Balles liksim tikai par lielajiem tēmu noslēdzošajiem pārbaudes darbiem,” jauno vērtēšanu komentē R.Salaka.
“Skolotājiem, veidojot pārbaudes darbus, būs jāņem vērā trīs līmeņi. 3.līmenis ir radošais, matemātikā – uzdevums, ko nerisina ikdienā. Skolēnam ir jāļauj saņemt desmit balles,” stāsta mācību pārzine.
Viņa skaidro, ka skolēns desmit balles saņems par 100 procentīgi izpildītu darbu, deviņas balles par 95 procentiem, astoņas – 90 procentiem un tā vērtējums samazināsies līdz pašam mazākajam. Par katru pareizi izpildītu uzdevumu skolēns saņems noteiktu punktu skaitu, kas atbildīs procentiem un ballēm.
Gan mācību pārzine, gan skolas direktors atzīst, ka jaunais vērtējums dos iespēju labāk veidot kopsavilkumus, salīdzināt skolēnu zināšanas, veidot atskaites. Tomēr R.Salaka domā, ka katrs skolotājs varētu skolēnu novērtēt arī bez jebkādas vērtēšanas sistēmas.
Savstarpēji vienojas
Skolotāja A.Junkure māca 3.klasi. “Ar šiem bērniem jau 2.klasē strādāju pēc programmas “Soli pa solim”. Stundā par katru pareizu atbildi bērni saņēma pupiņu. Stundas beigās saskaitījām pupas un dienasgrāmatās centīgākie atbildētāji saņēma jaukas uzlīmes. Bērni grib, lai viņus novērtē,” pieredzē dalās 3.klases skolotāja. Skolotāja zina, ka vecāki grib, lai bērni saņem atzīmes.
“Bērniem patīk atzīmes. Pirms tam viņiem izskaidroju, kā vērtēšu katru uzdevumu,” stāsta skolotāja A.Junkure. 3.klašu audzinātāji savstarpēji ir vienojušies, ka, piemēram, par dzejoli, kas iemācīts no galvas, bērna augstākais novērtējums būs 8 balles, 10 balles varēs saņemt par izcilu darbu, domrakstos skolēni saņems vērtējumu “ieskaitīts”, “neieskaitīts”. Diktātus vērtēs līdz 8 ballēm, bet noslēguma diktātos ar uzdevumiem būs iespēja nopelnīt arī 10 balles.
Piedāvā savu vērtēšanas sistēmu
Direktors vērtē, ka jaunā sistēma ļaus vecākiem vieglāk apstiprināt to, ka skolēns kaut ko zina. Viņš uzskata, ka vērtēšana ar atzīmēm ir labāka. Vērtēšana ir bijusi vienmēr, tā tikai izpaužas citādāk – vērtējumu atspoguļo ar vārdiem. Kādreiz zīmēja saulītes, arī tas bija vērtējuma atspoguļojums,” spriež direktors.
Viņš vēlas, lai vecāki saprastu, ka “8 balles” ir tas pats vecais piecinieks, kas nozīmē, ka bērns programmu ir apguvis pilnībā. Deviņas un desmit balles skolēns saņems par papildus izdarītu darbu, pētījumu, to, ko viņš ir veicis patstāvīgi ārpus programmas.
Mācību pārzine labprāt Izglītības un zinātnes ministrijai piedāvātu savu vērtēšanas sistēmu. “Es vērtētu pakārtoti desmit ballēm, bet ar vārdiem – “labi”, “gandrīz labi” un tā tālāk. Es saprotu, kādai atzīmei tas atbilst. To saprot arī vecāki un bērni. Sākumskolai ir jāsagatavo gan vecāki, gan bērni pilnīgai izpratnei par vērtēšanas sistēmu. Bet pagaidām tas nav iespējams. Ja mēs vērtētu ar vārdiem, gan vecākiem, gan skolēniem rastos izpratne par atzīmēm un vērtēšanu,” ir pārliecināta Ruta Salaka. Klašu audzinātāji vecāku sapulcēs skaidros vecākiem jauno vērtēšanas sistēmu.
Vieglāk spriest par sekmēm
“Bērni, kam ir labas zināšanas, nebaidās no atzīmēm,” saka D.Svarups. Pierādījums tam ir 4.c klases skolnieces Diānas Kantes vēlme saņemt vērtējumu ar cipariem, nevis aprakstoši. Viņa teic, ka tādā veidā pašai ir vieglāk saprast savu vērtējumu. Arī bērnu vecākiem nekas nav pretī vērtēšanai ar atzīmēm. 4.b klases skolēna Mārtiņa Celma mamma Liene Dadze saka, ka bērnam tādā veidā ir vieglāk novērtēt savas zināšanas.
Viņa atzīst, ka arī vecākiem tā vieglāk spriest par bērna sekmēm, tomēr viņu apmierināja arī aprakstošā vērtēšana. Lai gan 1.klasēs vēl atzīmes neliks, pirmklasnieces Agneses Sniedzes mamma Ingrīda Sniedze atbalsta vērtēšanas sistēmas izmaiņas. Viņa domā, ka šādā veidā būs vieglāk saprast, tomēr skolotājiem noteikti ir jāizskaidro vecākiem, ko nozīmē sešas balles, ko astoņas balles, jo vecāki nav pieraduši pie šāda veida vērtēšanas.

Aluksniesiem.lv bloku ikona Komentāri