Jau gadu Apes novadā īsteno projektu „Karjeras atbalsts izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs”, kas paver plašākas iespēju skolu jauniešiem saņemt atbalstu savas nākotnes karjeras izvēlē.
Vai prot izmantot?
“Projektā akcents ir uz nodarbībām, apmācībām skolēniem un koordinētiem atbalsta pasākumiem – meistarklasēm un izaugsmes treneru vadītām nodarbībām. Sadarbojoties sniedzam visu iespējamo karjeras atbalstu, lai mūsdienu jaunatne mācētu gan atrast, gan jēgpilni izmantot resursus, kas ir pieejami. Nenoliegsim, informācijas mūsdienu laikmetā ir ļoti daudz. Diemžēl skolēni bieži vien ir apjukuši. Laiku interneta resursos pavada, spēlējot spēlītes, taču šo laiku var izmantot arī saturīgi. Te nu ir mans uzdevums – runāt ar skolēniem, stāstīt par iespējām un informācijas resursiem, kas ir pieejami saistībā ar karjeru, karjeras izvēli un izglītību,” stāsta pedagogs – karjeras konsultants Laura Pope.
Dažādās iespējas
Lai labāk iepazītu profesijas, jauniešu piedalījušies Ēnu dienas aktivitātēs, bijuši izstādē “Skola 2018” un devušies mācību ekskursijās. Apes novads Ēnu dienā iepriekš nemaz tik aktīvi nepiedalījās, taču šogad Ēnu dienā skolēni bija ļoti aktīvi. “Šogad tas ir arī stāsts par izmantotām un neizmantotām iespējām. Trīs jauniešiem šogad bija lieliska iespēja ēnot Saeimas deputāti – mūsu pašu Astrīdu Harju. Jauniete, kura to ļoti vēlējās un pieteicās pirmā, diemžēl noteiktajā laikā neiesniedza pieteikumu, lai gan par to vairākkārt atgādināju. Šoreiz viņa palaida garām iespēju ēnot deputāti, taču nākotnē tā var zaudēt arī citas iespējas. Tā dzīvē notiek, un tā bija lieliska mācība. Nē, nevar pēc tam sarunāt, termiņi ir termiņi, un dzīvē var pazaudēt daudz vairāk. Iespējams, mēs lauku skolās ar katru bērnu čubināmies, varbūt pat reizēm par daudz, un tas nodara skādi. Šādas dzīves situācijas parāda jauniešiem skarbo dzīves realitāti. Visu dzīvē nevar dabūt, un ir jāizmanto tās iespējas, kas tiek dotas, bet, ja palaid garām, tā ir tava atbildība,” saka L.Pope.
Var visu, ja grib
Visi skolēni, kuri apmeklēja izstādi, ieguva vērtīgas atziņas, un ppārliecinājās, ka tiešām grib mācīties konkrētajā skolā, vai arī gluži pretēji – saprata, ka to negrib un tas nav tas, ko ir iedomājušies. Jaunieši izmēģināja dažādas profesijas, piemēram, labot zobus vai uzvilkt armijas ekipējumu. Pēc izstādes jaunieši devās ekskursijā uz lidostu „Rīga”. “Reizēm jauniešiem no reģioniem ir kādi stereotipi, kur viņi var tikt strādāt un kur – nē, jo tas liekas neizsniedzams. Viena no tādām vietām ir lidosta, kas ir prestiža darba vieta, un lauku jauniešiem tā liekas nesasniedzama. Jaunieši uzzināja, ka tur var strādāt ikviens no viņiem. Viņi par to bija pārsteigti – katram ir iespēja strādāt lidostā, ja vien ir gribēšana, vismaz vidējā izglītība un svešvalodu zināšanas, kā arī motivācija. Mācību ekskursijas dod izpratni par lietu kārtību. Reizēm, dzīvojot savā vidē un neizkāpjot ārpus komforta zonas, cilvēks nesaprot, kāda ir situācija,” saka viņa.
Jāizvēlas pašam
Nereti bērni paļaujas uz vecāku viedokli, kas ne vienmēr ir atbilstošs bērna personībai, paļaujas uz radu un draugu ietekmi, kas arī ne vienmēr ir tas, ko bērns pats gribētu un varētu. “Jauniešiem nav skaidrs, ko viņi grib darīt. Piedāvājumu un kārdinājumu ir tik daudz, ka bērni ir apmulsuši no informācijas pārbagātības, tādēļ ar dažādām neformālām metodēm jāmēģina rosināt un palīdzēt saprast, kādā virzienā skatīties. Lai nav tā, ka griežas uz riņķi kā vilciņš un neko nesaprot. Man gribas domāt, ka šobrīd mūsu jauniešiem ir skaidrs virziens, un tālākais ir atkarīgs no viņa katra paša, vēlmēm un vecāku iespējām. Viņi ieklausās padomos,” saka L.Pope. Viņa jauniešiem vairākkārt uzsvērusi – nav svarīgi, ko grib mamma, tētis un visa radu saime attiecībā uz jūsu nākotni. “Svarīgi ir tikai tas, ko tu pats gribi, ko tu jūti savā sirdī. Man kā mammai viennozīmīgi nepatiktu dzirdēt šādu padomu, bet saprotu, ka tas ir pareizi – ļaut bērnam darīt tā, kā viņam gribas. Protams, mammas un tēti ne vienmēr priecāsies par bērnu lēmumiem, bet ir jāļauj pašam izvēlēties,” teic L.Pope.