Reģionālo maršrutu autobusos 2017. gadā
kopumā tika pārvadāti vairāk nekā 29 miljoni pasažieru,
kas ir par aptuveni 2% mazāk, salīdzinot ar 2016. gadu. Pērn
izdevās mazināt pasažieru skaita kritumu, pateicoties abonementa
biļetes pakalpojuma attīstībai, pārvadājumu kvalitātes
uzlabošanai vairākos novados, piedāvājot iedzīvotājiem iespēju
braukt jaunākos autobusos, un autobusu kontroles pastiprināšanai.
Neskatoties uz pasažieru skaita krituma tendenci, reģionālā
maršrutu tīkla apjoms arī 2017. gadā nav samazinājies,
sastādot 79,5 miljonus kilometru. Tāpat pērn praktiski nav
mainījies arī maršrutu un reisu skaits.
Pēdējo vismaz piecu gadu
laikā starppilsētu un vietējās nozīmes maršrutu autobusos
pārvadāto pasažieru skaits samazinājās par aptuveni 5%, bet
2017. gadā šo kritumu izdevās mazināt – pērn, salīdzinot
ar 2016. gadu, tika pārvadāts par aptuveni 2% mazāk
pasažieru. Pozitīvākās tendences vērojamas Kurzemes reģionā,
jo tas ir vienīgais reģions, kur pasažieru skaits palielinājās.
Pagājušajā gadā Kurzemē tika pārvadāts par 8% vairāk
pasažieru, jo vairākos novados tika būtiski uzlabota pārvadājumu
kvalitāte un daļā autobusu ieviesta videonovērošana, kas ļauj
novērst biļešu tirdzniecības pārkāpumus. Savukārt
visstraujākais pasažieru skaita kritums vērojams Vidzemes reģionā,
kur pērn tika pārvadāts par nepilniem 8,7% mazāk pasažieru,
salīdzinot ar 2016. gadu. Latgales reģionā pasažieru skaits
samazinājās par 4%, Zemgales reģionā – par 1,6%, Rīgas reģiona
vietējās nozīmes maršrutos tika pārvadāts par nepilnu 1% mazāk
pasažieru. Starppilsētu maršrutu autobusos pasažieru skaita
kritums pērn bijis nepilni 3%, salīdzinot ar 2016. gadu.
Kopumā sabiedriskā transporta pakalpojumus
reģionālajos maršrutos nodrošina ar 1205 autobusiem, un šobrīd
jau 32% no visiem autobusiem ir pasažieru plūsmai atbilstošas jeb
mazākas ietilpības.
Autobusu parka vidējais vecums uzlabojas ar katru
gadu: 2016. gadā tas sasniedza 12,28 gadus, 2017. gadā –
11,28 gadus, bet šobrīd, 2018. gada sākumā, kad atsevišķos
novados nedaudz uzlabojās pārvadājumu kvalitāte, autobusu parka
vidējais vecums sasniedz jau 11,1 gadu. Visjaunākie autobusi šobrīd
ir Kurzemes reģionā, un to vidējais vecums ir 7,5 gadi. Savukārt
visvecākais autobusu parks ir Zemgales, Vidzemes un Latgales reģionā
– attiecīgi 14,71, 13,88 un 13,71 gads. Rīgas reģionā autobusu
parka vidējais vecums ir 12,86 gadi.
Lai piesaistītu pasažierus sabiedriskajam
transportam un samazinātu biļešu tirdzniecības pārkāpumus,
2017. gadā tika attīstīts abonementa biļešu pakalpojums,
ieviešot tās virknē jaunu maršrutu, kā arī uzlabojot tās
izmantošanas iespējas un noformējumu. Šobrīd pasažieri var
izmantot abonementa biļeti vairāk nekā 500 reģionālo autobusu
maršrutu. Pērn tika veikti nepilni 1,2 miljoni braucienu,
izmantojot abonementa biļeti, un tas ir par 2% vairāk nekā
2016. gadā. Tāpat pērn tika ieviesti bezskaidras naudas
norēķini 180 AS CATA apkalpotajos maršrutos.
2017. gadā, salīdzinot ar aizpagājušo un
2015. gadu, reģionālā maršrutu tīkla apjoms praktiski nav
mainījies, sasniedzot 79,5 miljonus kilometru. Lai gan reģionālais
maršrutu tīkls nemitīgi mainās, pielāgojoties iedzīvotāju
vajadzībām un braukšanas paradumiem, kopējais maršrutu un reisu
skaits palicis praktiski nemainīgs; pērnā gada beigās 1065
autobusu maršrutos bija izveidoti 7546 reisi. 2017. gadā
kopumā tika atklāti 847 reisi, slēgti 992 reisi, bet citas
izmaiņas, kas saistītas ar kustības saraksta maiņu, papildu
pieturvietu iekļaušanu u.tml., veiktas 1091 autobusu reisā. Pērn
autobusi pasažieru apmaiņu veica 8972 pieturvietās, kas iekļautas
kustības sarakstos.