Ceļu infrastruktūra ir viens no
svarīgākajiem priekšnoteikumiem visas valsts tai skaitā Vidzemes reģiona
sociāli ekonomisko procesu attīstībā. Daudzviet uz valsts galvenajiem
un reģionālajiem autoceļiem ceļu pamatne ir nolietota, brauktuves
strauji sabrūk, apdraudot satiksmes drošību. Īpaši kritiski apstākļi ir
uz valsts vietējiem autoceļiem un ceļu uzturētājs apliecināja, ka trūkst
resursi autoceļu atjaunošanai.
Vidzemes plānošanas reģions (VPR)
12.aprīļa Attīstības padomes sēdē uzklausīja valsts akciju sabiedrības
“Latvijas Valsts ceļi” (LVC) vadības informāciju par autoceļu stāvokli,
plānotajiem remontdarbiem, kā arī izteica savus priekšlikumus un
iebildumus par šā brīža situāciju reģionā.
VPR pašvaldību vadītāji izteica
neapmierinātību, ka uz valsts autoceļiem remontdarbi tiek plānoti
nepietiekošā līmenī. Nepiešķirot kaut cik adekvātu finansējumu to
uzturēšanai un atjaunošanai ir apdraudēta ne tikai cilvēku fiziskā
drošība, bet arī pieejamība pakalpojumiem – izglītības, medicīnas,
kultūras u.c. valsts un pašvaldību iestādēm.
Ņemot vērā, ka valsts vietējo autoceļu uzturēšanai un atjaunošanai nav paredzējusi ES struktūrfondu līdzekļus, ir jāmeklē
ilgtspējīgs autoceļu finansējuma modelis, kas ceļu uzturētājiem ļautu
plānot nepieciešamos ieguldījumus infrastruktūrā vismaz 5 gadu termiņā.
VPR katru gadu ir gatavojis
priekšlikumus Valsts autoceļu sakārtošanas programmai 2014.- 2020.
gadam, bet diemžēl no nozares ministrijas puses līdz šim nav tikusi
nodrošināta atgriezeniskā saite starp LVC un VPR par priekšlikumu tālāko
virzību, līdz ar to reģionā nav iespējams plānot mobilitātes pasākumus
ilgtermiņā. Turklāt Vidzemes plānošanas reģionā ietilpst visgarākais
autoceļu tīkls, kas vēl vairāk aktualizē nepieciešamību pēc skaidras un
ciešas sadarbības starp iesaistītajām institūcijām.
2015. gada oktobrī, atsaucoties LVC lūgumam, VPR sagatavoja informāciju par Vidzemes plānošanas reģionā prioritāri sakārtojamiem valsts reģionālajiem un valsts vietējiem autoceļiem.
Saraksts kārtots balstoties uz VPR Ilgtspējīgas attīstības stratēģijā
noteiktajiem starptautiskajiem, nacionālajiem un reģionālajiem
transporta koridoriem un tādiem kritērijiem kā ceļa noslodze,
sabiedriskā transporta maršruti un esošais stāvoklis.
Lai novērstu kritisko stāvokli uz valsts autoceļiem un ieviestu mērķtiecīgu valsts autoceļu uzturēšanu Vidzemē, VPR lūdz Satiksmes ministriju:
1. nekavējoties
atjaunot speciālo valsts budžeta programmu – Valsts autoceļu fondu, kur
tiktu paredzēts finansējums tieši autoceļu (ielu) remontiem un
būvniecībai;
2. turpmāk nodrošināt regulāru sadarbību Valsts autoceļu sakārtošanas programmas 2014-2020 ieviešanā.