Reklāma

Aptauja: pandēmija Ziemassvētkus nav atcēlusi, Latvijā un pasaulē tiem gatavojas ļoti laicīgi

Pandēmija Ziemassvētkus nav atcēlusi, un, kā liecina mobilo sakaru operatora BITE veiktās aptaujas dati, 40% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju šogad tiem gatavojas ļoti laicīgi, sākot meklēt un iegādāties dāvanas jau novembra pirmajā pusē. Respondenti norādījuši, ka viņi šogad gatavojas svētkiem savlaicīgi, jo tā var plānot tēriņus pārdomātāk. Tāpat aptaujātie uzskata, ka tieši pirms Ziemassvētkiem veikalos būs daudz apmeklētāju, bet viņi, meklējot dāvanas un citas svētkiem nepieciešamās lietas, nevēlas drūzmēties pūlī, “Alūksniešiem.lv” vēsta pārstāve Una Ahuna-Ozola.

To, ka gatavošanās Ziemassvētku sezonai pasaulē ir sākusies krietni savlaicīgāk, apgalvo arī biznesa medijs “Forbes”. Piemēram, šogad gan “Pinterest”, gan “Google” ievērojami savlaicīgāk fiksējuši cilvēkus meklējam informāciju pēc atslēgas vārdiem “Christmas gift ideas” (no ang. val. – Ziemassvētku dāvanu idejas). Gatavojoties svētkiem, jau septembra beigās ASV tiešsaistes tirdzniecības milzis “Amazon” strādāja pie transportēšanas kapacitātes palielināšanas un papildu 100 000 darbinieku nolīgšanas. Lai nodrošinātu laicīgas piegādes, vairākus desmitus tūkstošu papildu darbinieku gatavojās nolīgt arī sūtījumu piegādes kompānija “Fedex”.

BITES aptaujas dati par gatavošanos svētkiem Latvijā liecina, ka lielākā daļa jeb 40% to dara jau no novembra sākuma, bet vēl 28% cilvēku sāks gatavoties svētkiem decembra sākumā. Savukārt 18% norādījuši, ka to darīs pēdējā brīdī un, viņuprāt, tas neradīs sarežģījumus. Vēl 13% atzīmējuši, ka šogad plāno iztikt bez svētku svinēšanas un dāvanu sarūpēšanas.

Iemesli, kādēļ cilvēki gatavojas svētkiem ļoti laicīgi, ir dažādi. Kā visbiežāko iemeslu aptaujātie atzīmējuši, ka, gatavojoties svētkiem laikus, ir iespējams pārdomātāk plānot savus tēriņus. Savukārt kā otru biežāko iemeslu cilvēki norāda burzmas veikalos – proti, viņuprāt, tieši pirms svētkiem klātienes veikalos būs daudz cilvēku, bet viņi nevēlas drūzmēties pūlī. Kā trešo biežāko iemeslu respondenti norāda savlaicīgu dāvanu piegādi – viņuprāt, svētkiem jāgatavojas laikus, lai dāvanas tiktu piegādātas laikā, kas īpaši attiecas uz internetā pirktām lietām. Gandrīz tikpat bieži iedzīvotāji norādījuši, ka, iepērkoties laicīgāk, ir lielāka dāvanu izvēle un var rūpīgāk apdomāt, ko katram dāvināt. Visbeidzot – kā piekto biežāko iemeslu cilvēki norāda veikalu darba laiku, jo, ja ārkārtējo situāciju pagarinās, viņuprāt, klātienes veikalu darba laiks būs atkal ierobežots un var apgrūtināt dāvanu, citu nepieciešamo lietu iegādes procesu.

Lai gan aptaujā atklājies, ka 51% iedzīvotāju plāno Ziemassvētku pirkumus veikt gan internetā, gan klātienē, ne tikai iedzīvotāji, bet arī uzņēmumi šogad ļoti savlaicīgi gatavojas svētkiem, sevišķi domājot par to, lai internetā pasūtītās preces nonāktu pie pircējiem laikus un to krājumi neizsīktu.

“Šogad cilvēki gatavojas Ziemassvētkiem rūpīgāk un pārdomātāk nekā citus gadus, un šīs pārmaiņas patērētāju uzvedībā lielākoties ir ieviesusi pandēmija. Ja citus gadus cilvēki gatavošanos Ziemassvētkiem pamatā iekļāva decembra darbu sarakstā, tad šogad daudzi to uzsāk jau novembra pirmajā pusē. Šīs tendences maina arī to, kā mums gatavoties tradicionālajai gadu mijas iepirkšanās sezonai, paredzot, ka lielāks pircēju pieplūdums sagaidāms e-veikalā, vienlaikus turpinot sekot līdzi tam, lai iepirkšanās klātienē ir droša gan darbiniekiem, gan klientiem,” tā BITES Korporatīvo un sabiedrisko attiecību vadītāja Una Ahuna – Ozola.

Interesanti, ka galvenais iemesls, kādēļ gados jaunāki cilvēki vecumā no 18-29 gadiem plāno iegādāties dāvanas laikus, ir lielā drūzmēšanās veikalos, savukārt vecākā gadagājuma cilvēki vecumā no 60-74 gadiem kā galveno iemeslu dāvanu meklēšanai laikus min lielāku dāvanu izvēli, kā arī iespēju rūpīgāk apdomāt, ko dāvināt.

*Aptauju veica mobilo sakaru operators BITE 2020. gada 10. – 13. novembrī, sadarbojoties ar pētījumu aģentūru “Norstat Latvija”. Tajā piedalījās vairāk nekā 700 respondentu vecumā no 18-74 gadiem visā Latvijā.

Foto: Pexels.com/Attēlam ilustratīva nozīme

Līdzīgi raksti

Reklāma

Pievieno komentāru