Pirmdiena, 15. decembris
Johanna, Hanna, Jana
weather-icon
+5° C, vējš 1.79 m/s, R vēja virziens
Aluksniesiem.lv bloku ikona

Par polisēm būs jāmaksā vairāk

Stājies spēkā jauns likums par transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu, jo Latvija iestājusies Eiropas Savienībā.

Stājies spēkā jauns likums par transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu, jo Latvija iestājusies Eiropas Savienībā (ES).
Tas paredz, ka Latvijā izdotā obligātā transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) polise būs spēkā visās ES valstīs. Diemžēl polises ir kļuvušas dārgākas.
“Likuma mērķis ir aizsargāt ceļu satiksmes negadījumā cietušās trešās personas intereses, kā arī reglamentēt tiesiskās attiecības starp transporta līdzekļu īpašniekiem, to tiesiskajiem lietotājiem un apdrošinātājiem,” laikrakstam stāsta apdrošināšanas akciju sabiedrības “ERGO Latvija” Alūksnes pārstāvniecības vadītājs Guntis Podziņš.
Sakarā ar izmaiņām ievērojami palielināts apdrošināšanas sabiedrību atbildības limits: mantai no 9000 latiem tas palielināts līdz 70 000 latiem, bet par katrai personai nodarītajiem kaitējumiem – no 11 000 līdz 250 000 latiem. Cietusī persona var prasīt, lai atlīdzina arī viņai nodarīto morālo kaitējumu, kas līdz šim nebija noteikts. Tiesa, šai normai valdība noteikusi pārejas posmu līdz 2005.gada vasarai. “Tagad OCTA tarifus nosaka brīvais tirgus, nevis valsts, kā tas bija līdz 1.maijam. Tas nozīmē, ka turpmāk katra apdrošināšanas kompānija noteiks savas izmaksas, tāpēc veidosies lielāka konkurence nekā līdz šim,” uzsver G.Podziņš.
Ja autoīpašnieks polisi ir iegādājies pirms 2004.gada 1.maija, tā būs spēkā līdz polisē noteiktajam datumam. “Klientam, kas to iegādājies agrāk, ir tādas pašas tiesības kā tam, kas līgumu noslēdz pēc 1.maija. Tātad tā būs derīga jebkurā ES valstī,” norāda G.Podziņš. Vēl ir mainījies apdrošināšanas līguma noslēgšanas termiņš. Ja agrāk to varēja izdarīt uz īsu laiku, tad tagad tikai uz trim, sešiem, deviņiem mēnešiem vai vienu gadu.
OCTA polišu esamību var pārbaudīt, izbraucot no Latvijas, lai valstij nevajadzētu gūt zaudējumus, ja autovadītājs izraisa ceļu satiksmes negadījumu citā valstī. Citviet uz ES valstu robežām to nedarīs. Ja negadījums tomēr būs noticis, tad problēmu par zaudējumu piedziņu var atrisināt jebkurā ES valstī, tātad arī Latvijā, kur jābūt izveidotām šo valstu apdrošināšanas sabiedrību pārstāvniecībām.
Uz tām valstīm, kas nav ES dalībvalstis, bet ir Zaļās kartes sistēmas dalībvalstis, vajadzēs Zaļo karti (starptautisks apdrošināšanas līgums). Tā būs nepieciešama tiem autovadītājiem, kas dosies uz Albāniju, Andoru, Bulgāriju, Bosniju – Hercegovinu, Baltkrieviju, Izraēlu, Irānu, Maroku, Moldovu, Maķedoniju, Rumāniju, Serbiju, Melnkalni, Tunisiju, Turciju un Ukrainu. Braucot uz Krieviju, ir vajadzīga Krievijas OCTA polise.
Ar jauno likumu var iepazīties “Latvijas Vēstnesī”, mājas lapā internetā (www.likumi.lv.), kā arī nepieciešamo informāciju var iegūt jebkurā apdrošināšanas sabiedrībā.

Aluksniesiem.lv bloku ikona Komentāri