Saeimas Juridiskās komisijas darba grupa izskatījusi priekšlikumus 2.lasījumam Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā.
Saeimas Juridiskās komisijas darba grupa izskatījusi priekšlikumus 2.lasījumam Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā (APK). Tie gandrīz nemainīgi saglabāti tā, kā tos izstrādājusi Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) – grozījumu projekta autore.
Plānots, ka no 2004.gada grozījumi APK stāsies spēkā. Tas nodrošinās ievērojami lielāku objektivitāti transportlīdzekļu vadītāju – noteikumu pārkāpēju – sodīšanas sistēmā. Līdz ar to autovadītāji būs pasargāti no atsevišķu ierēdņu patvaļas un Ceļu satiksmes noteikumu (CSN) un APK interpretācijas iespējām. Vairosies arī ceļu policijas pārstāvju atbildība.
Grozījumi APK pamatā paredz fiksētus sodus, kas liedz policistam pašam izlemt, cik lielu sodu par konkrētu pārkāpumu piemērot. Pašreiz spēkā esošajā APK sodi paredzēti ar norādi “no – līdz”. Ceļu policisti turpmāk naudu uz vietas iekasēt nedrīkstēs. Viņu uzdevums būs tikai administratīvā protokola uzrakstīšana. Sodu par pārkāpumiem autovadītāji varēs nomaksāt bankā.
Izstrādāts smalks pārkāpumu sadalījums
Spēkā esošajā APK daudzi pārkāpumi ir apkopoti zem viena vispārēji formulēta pārkāpumu punkta, kas paredz arī vienu naudas sodu. Tomēr ir neobjektīvi, piemēram, par apstāšanos pie ceļa nomales, kur tas nav atļauts, vai uz tramvaja sliedēm vai dzelzceļa sliedēm piemērot vienādu sodu, kā tas ir pašreiz. Grozījumos šie pārkāpumi ir detalizēti atrunāti un par tiem paredzēti sodi – attiecīgi piecu, 10 un 30 latu apmērā. Līdzīgi izvērtēti un nošķirti arī citi pārkāpumi.
Par mazākiem sodiem – tikai aizrādījums
Grozījumi APK paredz ne tikai sodus autovadītājiem, bet arī iespēju vadītājam izteikt aizrādījumu, viņu nesodot. Šāda iespēja minēta pie pārkāpumiem, kas nopietni neapdraud satiksmes drošību, piemēram, ja nav klāt kāds no vadītājam nepieciešamajiem dokumentiem, par braukšanu bez iedegtiem tuvās gaismas vai dienas gaitas lukturiem diennakts gaišajā laikā.
Tomēr nopietnus CSN pārkāpējus sodīs ievērojami bargāk un viņiem būs liegta iespēja “atpirkties”, kā tas nereti notiek pašreiz, kad APK paredz naudas sodu vai tiesību atņemšanu. Turpmāk izdarot nopietnu pārkāpumu, vadītājam piemēros gan naudas sodu, gan autovadītāja apliecības atņemšanu uz noteiktu laiku. Piemēram, par nepakļaušanos tādas personas atkārtotai vai vairākkārtējai prasībai apturēt transportlīdzekli (par bēgšanu), kas ir pilnvarota pārbaudīt vadītāja dokumentus – transportlīdzekļa vadītājam uzliek naudas sodu no simt līdz piecsimt latiem un atņem transportlīdzekļu vadīšanas apliecību uz divdesmit četriem mēnešiem, transportlīdzekļu vadītājam, kuram nav transportlīdzekļu vadīšanas apliecības, uzliek naudas sodu no simt līdz piecsimt latiem un piemēro aizliegumu iegūt transportlīdzekļu vadīšanas apliecību uz divdesmit četriem mēnešiem.
APK paredzēts sods līdz pat 5000 latiem
Par atsevišķiem pārkāpumiem grozījumos APK paredzēti arī ļoti lieli naudas sodi – līdz pat 5000 latiem.
Tie attiecas uz situācijām, kad CSN ļaunprātīgi pārkāpj komerciālos nolūkos un pie tam rada draudus ne tikai satiksmes drošībai, bet arī cilvēku dzīvībai un veselībai. Sods 5000 latu apmērā paredzēts par bīstamas kravas pārvadāšanu, ja transportlīdzekļa cisternas piepildījums neatbilst normatīvajos aktos noteiktajām normām. To piemēro šīs kravas juridiskajam īpašniekam – firmai.
Pašreiz par kravas pārvadāšanas, faktiskās masas pārsniegšanas un citiem līdzīgiem noteikumu pārkāpumiem soda tikai transportlīdzekļa vadītāju, bet turpmāk sodīs gan vadītāju, gan kravas nosūtītāju/pārvadātāju (fizisku personu), gan firmu (juridisku personu) – kravas nosūtītāju/pārvadātāju.
Sodi par agresīvu braukšanu
Lai ierobežotu vadītāju nekaunību attiecībā pret citiem satiksmes dalībniekiem, izstrādāta virkne sodu gan par agresīvu braukšanu, gan necieņu un ignorēšanu attiecībā pret citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Piemēram, par vienu otram sekojošu ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu izdarīšanu, kas saistīti ar ceļu satiksmei bīstamu vai traucējošu situāciju radīšanu, vairākkārtēju braukšanas joslu maiņu, apsteidzot vairākus sastrēgumā esošus transportlīdzekļus pa pretējā virziena joslu vai sabiedriskajam transportam paredzēto joslu, ceļa nomali, ietvi, gājēju ceļu, velosipēdu ceļu vai citām vietām, kas nav paredzētas transportlīdzekļu braukšanai, paredzēts sods no 50 līdz 200 latiem.
Braukšana alkohola vai narkotisku reibumā
Būtiski grozījumi APK skar braukšanu alkohola un narkotisko vielu iespaidā. Turpmāk pastiprinātu uzmanību pievērsīs jaunajiem autovadītājiem, kuru braukšanas stāžs ir mazāks par diviem gadiem. Šādiem autovadītājiem draud sods, ja pie mašīnas stūres tie sēdīsies pat nelielā alkohola reibumā – sākot no 0,2 promiļu koncentrācijas asinīs. Pieredzējušākiem autovadītājiem pieļaujamais promiļu daudzums arī turpmāk būs līdz 0,5.
Šobrīd alkohola reibumā aizturēti autovadītāji nereti izvairās no alkohola pārbaudes, jo par to paredzētais sods ir mazāks kā par braukšanu reibumā. Lai novērstu šādu absurdu situāciju, grozījumos APK par izvairīšanos no alkohola pārbaudes paredzēts lielāks sods, nekā par braukšanu reibumā – 400 līdz 500 lati un apliecības atņemšana uz 36 mēnešiem.
Veic nopietnas izmaiņas likumdošanā
Lai arī grozījumi APK ir pārdomāts un objektīvs risinājums satiksmes drošības situācijas uzlabošanai Latvijā, tomēr tas nevar būt pietiekami efektīvs pats par sevi.
Šā iemesla dēļ CSDD izstrādājusi arī “Grozījumus Ceļu satiksmes likumā”, kas Saeimā jau pieņemti 2.lasījumā un pašreiz gatavo priekšlikumus 3.lasījumam. Tā pamatā ir punktu sistēmas ieviešana par pārkāpumiem.
Vadītāja izdarīto pārkāpumu uzskaite nav uzskatāma par sodu, bet gan preventīvu līdzekli, lai mudinātu vadītāju turpmāk braukt uzmanīgāk. Tāpat kā administratīvais sods, arī uzskaites punktu skaits par katru pārkāpumu būs diferencēts pēc tā bīstamības, to vērtēs ar vienu līdz astoņiem punktiem. Sasniedzot 16 punktu robežu (vadītājiem ar stāžu līdz diviem gadiem – 10 punktus), aizliegs izmantot transportlīdzekļa vadīšanas apliecību uz gadu. Uzskaites punkti par katru pārkāpumu būs spēkā divus gadus, bet par transportlīdzekļa vadīšanu reibumā – piecus gadus.
Paredzēts, ka grozījumi APK un Ceļu satiksmes likumā stāsies spēkā vienlaikus, jo tie ir savstarpēji saistīti un padara ar likumiem un noteikumiem reglamentēto ceļu satiksmes drošības ietekmēšanu un uzraudzību efektīvāku. Grozījumus APK un Ceļu satiksmes likumā sagatavojusi Ceļu satiksmes drošības direkcija.