Abonē e-avīzi "Alūksnes un Malienas Ziņas"!
Abonēt

Reklāma

Kā pārbaudīt dzinēja sprauslas?

Lietota auto iegāde ir kā loterija, jo iepriekš nezini, kādā stāvoklī ir automašīnas zobsiksna, turbīna vai sprauslas. Pirkšanas brīdī jaunais auto īpašnieks ir gatavs papildus ieguldījumiem, bet ne situācijai, ka mašīnas remontā jāiegulda gandrīs tikpat, cik to nopērkot. Ja noskatītās automašīnas odometrs rāda ~ 300 000 km lielu nobraukumu, tad nav iemesla būt vieglprātīgam un paļauties vienīgi uz veiksmi. Katra no šīm pozīcijām var padarīt turpmāko dzīvi ar izvēlēto automašīnu finansiāli apgrūtinošu.

Viena sprausla var izmaksāt līdz pat 1500 eiro, turklāt visbiežāk nepieciešams mainīt vairākas sprauslas uzreiz.

Kādas pazīmes liecina par iespējamiem sprauslu bojājumiem?

  • Automašīna kustas nevienmērīgi (raustās), kad dzinējs darbojas pie augstiem apgriezieniem;
  • Dzinējs brīvgaitā darbojas nestabili, mašīna vibrē;
  • No motortelpas dzirdami neparasti trokšņi;
  • Palielinājies degvielas patēriņš;
  • Dzinējs vairs nav tik jaudīgs;
  • Samazinājusies automašīnas dinamika;
  • Uzgāzējot, novēro pastiprinātu dūmošanu ar dūmiem baltā vai melnā krāsā.

Kā rīkoties, ja ir aizdomas, ka sprauslas ir bojātas?

Noskatīto automašīnu pirms iegādes vajadzētu parādīt automehāniķim vai autoservisā pārbaudīt arī diagnostikas datora palīdzību. Ar šīs ierīces palīdzību iespējams uzzināt svarīgu informāciju par spēkrata tehnisko stāvokli, tostarp – sprauslām. Šāda diagnostika novērsīs iespējamās problēmas nākotnē.

Kādi rādītāji norādīs uz sprauslu defektiem?

Lai pārbaudītu sprauslas stāvokli, nosaka oglekļa oksīda saturu katra cilindra izplūdes gāzēs. Ja sprauslām nav defektu, tad iegūtie rezultāti savstarpēji būs līdzīgi un neatšķirsies.

Servisā, pievienojot osciloskopu pie automašīnas virsbūves un sprauslas kontrolmehānisma, iespējams pārbaudīt, cik pareizi iesmidzinās degviela. Ja ir kādi defekti, tos parādīs izliekta līnija uz ierīces ekrāna. Tāpat ir jāpārbauda kabeļu savienojumi. Visas šīs darbības veic servisā ar speciālu instrumentu palīdzību.

Kas ir visbiežākais sprauslu defekts?

Visbiežākais sprauslu defekts ir to aizsērēšana. Detaļa ekspluatācijas laikā tiek pakļauta augstu temperatūras ietekmei, kā rezultātā sprauslas atvere apdeg un sārņi, ko satur degviela, krājas atverē, samazinot tās caurlaidību. Ogleklis, sasniedzot 5 mm biezumu, samazina sprauslas caurplūdes efektivitāti par 25%.

Kur rodas sārņi, kas izraisa aizsērēšanu?

Kā jebkurai auto detaļai, arī sprauslām ir savs kalpošanas laiks, un ar laiku tās nodilst. Oriģinālas sprauslas var izturēt 300 000 km nobraukumu – ar nosacījumu, ka īpašnieks par automašīnu ir pienācīgi rūpējies.

Ir vairāki faktori, kas veicina sprauslu ātrāku nodilšanu, kā arī dažādu defektu rašanos:

  • Neregulāra degvielas filtra nomaiņa. Degvielas filtrs novērš dažādu mikroskopisku daļiņu nokļūšanu iesmidzināšanas sistēmā. Jauns filtrs šo funkciju veic nevainojami, savukārt savu laiku nokalpojis – daļiņas neaiztur.
  • Tiek izmantota zemas kvalitātes degviela. Par pazīstamo zīmolu degvielas kvalitāti šaubu nav, taču, ja regulāri tiek uzpildīta nezināmas izcelsmes un sastāva degviela, pastāv risks sabojāt degvielas padeves sistēmu.
  • Regulāra braukšana ar „tukšu bāku”. Bieži novērots paradums, kam grūti rast izskaidrojumu, jo degvielas patēriņš tā noteikti nesamazinās. Automašīnas bākā laika gaitā uzkrājas dažādas nelielas daļiņas, nosēdumi, kas nogulsnējas bākas apakšā. Pārvietojoties ar gandrīz tukšu bāku, visi šie sārņi nonāk degvielas padeves sistēmā un sekmē sprauslu aizsērēšanu.

Vai sprauslas var atjaunot?

Mazlietotām automašīnām ieteicams apdeguma kārtu noņemt, veicot tīrīšanu ik pēc 40 tūkstošiem kilometru. Degvielas piedevas palīdz novērst piesārņojumu – tās pievieno profilaksei ik pēc 3000 km nobraukuma. Ja automašīnai regulāri ir veikta degvielas filtru maiņa, tad, diemžēl, galvenais kaitējošais faktors izrādīsies degvielas kvalitāte.

Lietotām automašīnām parastā izvēle ir starp sprauslu atjaunošanu vai nomaiņu. Parasti visām sprauslām nodiluma pakāpe ir līdzīga, tādēļ visu sprauslu nomaiņa ir tik dārga. Ja pietrūkst līdzekļu šim svarīgajam mērķim, tad noderīgs var būt aizdevums. Šobrīd dažāda apmēra aizdevumi salīdzinoši ērti noformējami internetā.

Ne vienmēr ir nepieciešama sprauslas maiņa. Pieredzējuši meistari, iespējams, ieteiks nomainīt kādu sprauslas detaļu. Piemēram, ja pie vainas būs smidzinātāji, tad, nomainot tikai tos, tiks ietaupīti ievērojami jūsu naudas līdzekļi. Galvenais iespējamās problēmas laikus paredzēt un laikus novērst.

Tomēr, ja esošās automašīnas remontēšana un uzturēšana ir kļuvusi pārāk neizdevīga, iespējams, pienācis laiks cita auto iegādei. Te noderēt var auto kredīts mājas lapā Creamcredit.lv. Pirms jebkura aizdevuma noformēšanas svarīgi izvērtēt savu maksātspēju!

Līdzīgi raksti

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Alūksniešiem.lv komanda.