Svētdiena, 14. decembris
Auseklis, Gaisma
weather-icon
+-3° C, vējš 0.45 m/s, Z vēja virziens
Aluksniesiem.lv bloku ikona

Autoostai – ar līkumu?

Starppilsētu pasažieru pārvadātājs SIA “Norma A” vērsies Alūksnes novada domē ar saviem priekšlikumiem turpmākai šā uzņēmuma darbībai Alūksnē, neizmantojot vairs Alūksnes autoostas pakalpojumus, jo to izmaksas esot neadekvāti augstas.

“Norma A” lūdz pašvaldību ierādīt uzņēmumam citu vietu pakalpojuma sniegšanai iedzīvotājiem sabiedriskā transporta jomā, nodrošinot autobusu reisu kustību un pasažieru uzņemšanu. Pašlaik nedēļā Alūksnes autoostā pienāk un atiet 42 “Normas A” reisi. “Norma A” savā vēstulē norāda, ka autoostas izmaksas Alūksnē esot neadekvāti augstas, ņemot vērā nelielo pakalpojumu apjomu, un ka Alūksnes autoostai neesot būtiskas lomas sabiedriskā transporta plūsmas organizēšanā.

Piedāvā zaudējumus segt pašvaldībai
Minētais iesniegums tika skatīts šonedēļ Alūksnes novada domes teritoriālās komitejas sēdē. Komitejas vadītājs Jānis Nīkrencis norādīja – “Norma A” izteikusi vairākus alternatīvus variantus, viens no tiem ir arī par “Normas A” radīto izmaksu segšanu no pašvaldības budžeta, ja novads uzskatot, ka  Alūksnes autoostas pakalpojumi ir būtiski novada iedzīvotājiem un viesiem. “Nevienā likumā nav paredzēts, ka pašvaldībai būtu jāsedz SIA radušies zaudējumi, tādēļ šis variants ir izslēdzams. “Norma A” uzsvēra, ka ir samazinājušies ienākumi par biļešu tirdzniecību, ko veic autoosta. Kā zināms, pasažieri biļetes var iegādāties gan autoostā, gan autobusā pie šofera, kā arī internetā. Ja pašvaldība ierādītu citu vietu, tad daļai iedzīvotāju liegtu iespēju iegādāties biļetes iepriekšpārdošanā autoostas kasē. Šis ir strīds starp diviem privātuzņēmumiem: SIA “Alūksnes autoosta” un SIA “Norma A”, un pašvaldībai tajā nebūtu jāiesaistās. Turklāt, analizējot “Normas A” maksas apmēru par iebraukšanu Alūksnes autoostā, redzam, ka šogad tā ir pat mazāka nekā pērn,”  teica J.Nīkrencis. Komitejas sēdē izskanēja, ka alternatīvu vieta izvietot autobusus, uzņemt un izlaist pasažierus varētu būt Dzirnavu ielā posmā no Parka līdz Brūža ielai (aiz luterāņu baznīcas), bet šis variants pat netika apspriests.

Autoosta – privāta
Deputāte Elita Laiva atgādināja – pašvaldība nesen jau ierādīja atsevišķu vietu pasažieru uzņemšanai pārvadātājam uz Krieviju, tomēr katram pārvadātājam ierādīt atsevišķu vietu būtu muļķīgi. “Valstī ir bardaks visās jomās, arī pasažieru pārvadājumos, bet pašvaldībai tas viss ir jāizstrebj,” secināja E.Laiva. Deputāts Ēriks Mediss uzskata, ka privātuzņēmumiem pašiem jātiek galā ar savām biznesa domstarpībām. Savukārt deputāts Ainars Melders atgādināja – pašvaldība vairs nevar ietekmēt autobusu kustību, jo to ir pārņēmusi valsts, bet vietai, kur uzņemt un izlaist pasažierus pašvaldības teritorijā ir jābūt. “Lielākajā daļā pilsētu Latvijā autoostas pieder pašvaldībām, mums ir ļoti “izcili”, jo Alūksnes rajona padome savulaik autoostu atļāva privatizēt. Savukārt Alūksnes pilsētas domes laikā ar vienas amatpersonas parakstu tika radīts precedenta gadījums, atļaujot diviem pārvadātājiem pasažierus uzņemt O.Vācieša ielas stāvlaukumā – protams, ka tagad arī pārējie  pārvadātāji prasa sev ierādīt citu vietu!” teica A.Melders. Pašvaldības izpilddirektore Janīna Čugunova uzsvēra – novada iedzīvotājiem nedrīkst sarežģīt ikdienu, radot jucekli, ka katrs pārvadātājs pasažierus uzņem citā vietā. Komitejas sēdē tika nolemts, ka Alūksnes novada domes vadība veiks pārrunas ar Alūksnes autoostas īpašnieku par radušos situāciju, rosinot rast savstarpēju vienošanos ar “Normu A”. Ja ne – pašvaldība apsvērs iespēju veidot Alūksnē alternatīvu autoostu vai atpirkt esošo, jo pašvaldības funkcija ir organizēt sabiedrisko transportu.

Aluksniesiem.lv bloku ikona Komentāri