Alūksnes pilsētas domes deputāti ārkārtas sēdē vienprātīgi nolēmuši neapstiprināt Alūksnes novadu veidojošo pašvaldību apvienošanās projekta gala redakciju. Viņi uzskata, ka tās izstrādē nav ievērotas projekta sagatavošanas reglamentējošo normatīvo aktu prasības.
“Nav ņemti vērā daudzi normatīvie akti un saglabājušās neprecizitātes, lai gan Alūksnes pilsētas dome projekta izstrādes gaitā uz tām norādījusi un iesniegusi savus priekšlikumus,” saka Alūksnes pilsētas domes izpilddirektore Iveta Zaķe.
Nepareizs deputātu skaits
“Projekts nav izstrādāts pēc Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas Administratīvi teritoriālās reformas padomes apstiprinātās „Apvienošanās projekta sagatavošanas metodikas”. Projekta ziņojumā jāietver informācija par sabiedriskās apspriešanas rezultātiem un to, kādi iedzīvotāju priekšlikumi projektā ir/nav iekļauti un kādēļ. Šāda informācija nav atrodama. Nav skaidrs, cik iedzīvotāju citās pašvaldībās apmeklēja sabiedriskās apspriešanas sapulces, kādi bija viņu ieteikumi, vai tie ir ņemti vērā. Zinām, ka priekšlikumi, ko iesniedza anketās Alūksnē, nav iekļauti projektā, bet ieteikumi, kas izskanēja sabiedriskās apspriešanas sapulcē Alūksnē, ņemti vērā tikai daļēji,” stāsta I.Zaķe.
Viņa pauž, ka projektā joprojām ir daudz kļūdu. “Piemēram, nopietna kļūda ir deputātu skaitā – projektā norādīts, ka Alūksnes pilsētas domē pašlaik ir 15 deputāti, bet pēc vēlēšanām Alūksnes novada domē būs 11 deputāti, lai gan ir otrādi,” saka I.Zaķe.
Neskaidrības par kopējo budžetu
Projektā vispār nav atspoguļota Alūksnes pašvaldības speciālistu izstrādātā projekta ekonomiskā analīze, kāpēc rekomendējams projekts ar 15 pārvaldēm. “Plaši aprakstīti novadu veidojošo pašvaldību budžeti, plaša analīze veltīta novada arhīva un lietvedības darba plānojumam, bet par to, kā budžeti apvienosies un kas notiks ar novada domes kopējo budžetu, projektā ir divi teikumi,” atzīst I.Zaķe.
Administratīvi teritoriālās reformas padomes apstiprinātās metodikas prasības ir saistošas, ja pašvaldību apvienošanās projekts sagatavots, izmantojot valsts budžeta mērķdotāciju – to Mālupes pašvaldība kā projekta izstrādātāja saņēma. Ministru Kabineta noteikumi paredz, ka pēc sabiedriskās apspriešanas atbildīgajai pašvaldībai jāinformē priekšlikumu iesniedzējus par viņu priekšlikumu un iebildumu apkopošanas un izvērtēšanas rezultātiem, bet šis punkts neesot ievērots.
Trūkst optimizācijas
Domes sēdē deputāti pauda, ka Alūksnes novada projektā nav atspoguļots novada veidošanas ekonomiskais pamatojums. Projektā novadam plānoto investīciju apjoms neradot pārliecību par pamatotu un ilgtspējīgu investīciju plānošanu novadam, nav atrunātas apvienošanās procesa detaļas.
Tā kā projekta gala redakcijā nav optimizētas pagastu administratīvās struktūras, tad arī Alūksnes pilsētas pārvaldei jāpaliek pašreizējā apjomā un nav pamatojuma tajā veikt izmaiņas, lai gan projekta gala redakcijā tas ir izdarīts. Administrācijas budžets ir apstiprināts līdz gada beigām Alūksnes administratīvās teritorijas apkalpošanai, tādēļ šādā gadījumā novada domi nevarēšot veidot uz pilsētas budžeta bāzes.