29.marts Ojāra Vācieša Gaujienas vidusskolā bija netradicionāla mācību diena. Tajā katrs skolēns ikvienā mācību stundā atbilstoši tās specifikai pievērsās tēmai “Ūdens”.
29.marts Ojāra Vācieša Gaujienas vidusskolā bija netradicionāla mācību diena. Tajā katrs skolēns ikvienā mācību stundā atbilstoši tās specifikai pievērsās tēmai “Ūdens”.
“Tu esi ne tikai nepieciešams Dzīvībai, tu esi pati Dzīvība… Tu esi vislielākā bagātība pasaulē” – ar šiem Antuāna de Sent Ekziperī vārdiem 29.martā sākās veselības mācības stunda, kuras gaitā 10.klases skolēni noskaidroja, cik ūdens ir organismā, kādos iekšējos procesos tas piedalās un kādus veicina. 5.klases skolēni ne tikai pētīja ūdeni kā uztura sastāvdaļu, bet arī slavināja to, sacerot piecrindes un zīmējot iedomātos ūdensvīriņus. Sākumskolas skolēniem darbs bija sācies jau iepriekš ar tematisko nedēļu “Latvijas ūdeņi”, bet šajā dienā 1.klase apguva nosaukumus “Baltijas jūra” un “Rīgas jūras līcis”. Aizraujoši bērniem šķita vērot jūras dažādību, izmantojot daudzveidīgus attēlus, saklausīt tautasdziesmās seno cilvēku attieksmi pret to, bet matemātikas stundā, savienojot skaitļu virknes, iegūt figūras, kas kopskaitā veidoja buru kuģi.
2.klases skolēni mācījās mērīt ūdens tilpumu dažādos traukos, noskaidroja, kā rodas avoti, iepazinās ar tautasdziesmām un teikām par upēm, veidoja aplikāciju “Burinieki jūrā”.
3.klase grupu darbā pētīja upju garumus un kritumus, salīdzināja tos un veidoja diagrammas.
4.klasē latviešu valodas stundā skolēni iesaistījās ceļojumā, lasot J.Baltvilka grāmatu “No Daugavas līdz Gaujai”, bet īpaši visus saistīja iespēja makšķerēt.
Sākumskolas skolēnu darbs par tēmu “Ūdens” nebeidzās šajā dienā, bet ar viktorīnu, kurā katrs kļuva aktīvs un atbildīgs komandas dalībnieks, parādot iegūtās zināšanas un prasmes. Daudzveidīgas darba formas tika izmantotas pamatskolas un vidusskolas klasēs.
“Kurš ūdens tā būtu smējies,
Ja to pasmeļ ar sauju,
Dievs bija iemīlējies,
Pasaulē laizdams Gauju.”
(O.Vācietis)
Latviešu valodā un literatūrā vecāko klašu skolēni iepazina Gaujas daudzveidīgo tēlojumu O.Vācieša dzejā, jo tā ir dzejnieka un reizē arī mūsu upe. Pamatskolas klašu skolēni atklāja ūdens skaistumu un nozīmi, ko pauž folklora, minēja klasesbiedru sacerētās mīklas par ūdeņiem, veidoja komiksus “Ūdenslāsītes ceļš”, iesaistījās morfoloģijas uzdevumu izpildīšanā par tēmu “Ūdeņi runā”. Matemātikā skolēni sastādīja un risināja uzdevumus par ūdeni, bet fizikā grupu darbā meklēja informāciju un iepazīstināja ar to pārējos par ūdeni atmosfērā un dabas parādībām, kas ar to saistās. Bioloģijā saistošs bija grupu darbs, prezentācija un spēle “Mafija pret parlamentu” par tēmām “Ūdens enerģija – tīra enerģija”, “Pielāgojumi ūdens taupībai dzīvajos organismos”, “Ūdenskrātuvju nozīme pagasta attīstībā”. Ķīmijā skolēni vāca un apkopoja informāciju, lai iesaistītos diskusijā par ūdens nozīmi dzīvības rašanās procesā un dzīvības uzturēšanā, kā arī kosmosa ķermeņu ietekmi zemes ūdens apritē. Vēsturē 7.klases skolēni noskaidroja par ūdeni kā simbolu mitoloģijā (visvairāk latviešu, lībiešu un slāvu), pētīja, ko nozīmē upe, jūra, ūdenskritums kā simbols. 5.klases skolēni, apgūstot vielu par kurzemnieku ceļojumiem 17.gadsimtā, noskaidroja, cik un kādus kuģus viņi būvēja, kā tos sauca un kā izmantoja. Ģeogrāfijā skolēni mērīja Gaujas ieleju, platumu, relatīvo augstumu un straumes ātrumu un par interesantu atzina darbošanos ar mērcirkuli un sniegmēru, jo tas bija kas jauns. Komerczinībās skolēni noskaidroja Daugavas ūdeņu izmantošanu Latvijas elektroenerģijas ieguvei, pētīja, kā izmainījusies vide vietās, kur uzceltas hidroelektrostacijas. Angļu valodā, risinot krustvārdu mīklas un iesaistoties daudzveidīgo valodas uzdevumu izpildē, audzēkņi apguva jaunus vārdus par ūdens pasauli.
Mūzikā skanēja dziesmas par ūdeņiem, tās tika minētas un zīmētas, bet neparastākais uzdevums bija – ieklausīties ūdens skaņās. Vizuālajā mākslā 9.klases skolēni gleznoja saulrietu pie jūras, 8.b klasē – zivis visās varavīksnes krāsās. Ūdens dienas pasākums beidzās ar materiālu apkopošanu vienotā darbā un prezentēsanu skolas līnijā. Tas ir veikts saistībā ar projektu “Comenius” (aktivitāte īstenota ar Eiropas Komisijas atbalstu “Socrates” apakšprogrammā “Comenius”). Pašlaik klašu vecāku sapulcēs ar audzēkņu darbiem tiek iepazīstināti viņu vecāki. Izpratnes veidošana skolēniem par tīra ūdens nozīmi un tā taupīšanu bija pasākuma galvenais mērķis, un varam teikt, ka šāds integrētais stundu darbs veicināja šīs izpratnes nostiprināšanu.