Otrdiena, 16. decembris
Alvīne
weather-icon
+2° C, vējš 0.89 m/s, R-DR vēja virziens
Aluksniesiem.lv bloku ikona

Rada “prāta vētru” un idejas

“Pop – up” ir īslaicīgi izveidots veikals, kafejnīca, nomas vieta vai kāds cits biznesa veids, kura mērķis ir ieinteresēt klientus vai pārbaudīt biznesa idejas dzīvotspēju. Lai iepazīstinātu ar “Pop – up” ideju, pagājušajā nedēļā Alūksnes novada pašvaldība uz kopīgu sarunu aicināja visus tos interesentus, kuriem jau ir biznesa idejas, mājražotājus, amatniekus, pašnodarbinātas personas, uzņēmējus, biedrības un tukšo telpu īpašniekus. Uzņēmējdarbības atbalsta centrā bija pulcējušies pārdesmit galvenokārt gados jaunu alūksniešu, kā arī pašvaldības pārstāvju, kas dažu stundu garumā radīja “prāta vētru” un ģenerēja idejas par “Pop – up”.

“Uznirst”, lai pievērstu uzmanību
“Pop – up” tulkojumā no angļu valodas nozīmē “uznirt” vai “negaidīti uzrasties”. Cilvēki pieraduši, ka veikali, kafejnīcas vai sporta klubi atrodas kādā konkrētā, jau ierastā vietā. Taču jaunā kustība  “Pop – up” piedāvā atrast vietu biznesam, īpaši neieguldot telpu celtniecībā vai īrē, tātad bez būtiskiem pienākumiem un nopietnām saistībām. Restorāns pēkšņi var atrasties kādā dzīvoklī, sporta klubs – bijušā veikala telpās, un ar precēm var tirgoties pat ezera krastā. Tā ir īslaicīga nodarbe, aizraušanās, vairāk kā ideja, īslaicīgs projekts, bet uz to nevajadzētu skatīties kā uz biznesu, norāda speciālisti. “Šāda veida bizness visā pasaulē tiek izmantots, lai uzņēmējs ik pa laikam pievērstu sev uzmanību, lai iegūtu jaunus klientus, lai pārbaudītu, vai viņu piedāvājums ir pietiekami labs, un, lai kompānija nezaudētu sava zīmola stiprumu,” uzrunājot klātesošos, “Pop – up” ideju skaidroja Alūksnes novada pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta speciāliste Māra Saldābola. “Pop – up” ideju iespējams realizēt kā Ziemassvētku tirdziņu, tas var būt arī vienas dienas pasākums, tā varētu būt arī kāda māk­slinieka studija vai ikmēneša tirdziņš, veikals vai sporta sacensības, kuru veidotājs no tā iegūst peļņu. Jaunam uzņēmumam “Pop – up” veikals varētu būt nepieciešams, lai pārbaudītu savas biznesa idejas dzīvotspēju, jaunu klientu piesaistei vai iepazīstināšanai ar jaunu produktu. “Pop – up” var darboties nedēļu, vienu dienu vai mēnesi, varbūt arī vienu gadu, tas atkarīgs no pircēju vai pakalpojumu saņēmēju ieinteresētības.

Pieredzi pārved no Altenas
Alūksnes novada pašvaldība “Pop – up” ideju aizguva no Vācijas pilsētas Altenas, kurā ir līdzvērtīgs iedzīvotāju skaits kā visā Alūksnes novadā. “Altenas labā prakse ir tā, ka arī šīs pilsētas iedzīvotāji ir ieviesuši “Pop – up” veikalus. Ideja radās brīdī, kad viņi vairs nespēja aizpildīt tukšās pašvaldības īpašumā esošās ēkas. Vācieši izdomāja šādā veidā attīstīt uzņēmējdarbību – noslēdza līgumu ar uzņēmēju vai amatnieku, ļaujot viņam sešas nedēļas izmantot telpas sava produkta realizācijai. “Pop – up” veikali Altenā nav standartizēti, tur savu preci pārdod šuvēji, amatnieki, tiek ierīkotas kafejnīcas, mākslas galerijas, tāpat arī uz vietas strādā kāds amatnieks un savu preci turpat arī piedāvā pircējam. Tātad arī alūksniešiem tas varētu būt risinājums tukšo telpu aizpildīšanai,” stāsta Alūksnes novada pašvaldības projektu vadītāja Kristīne Lāce.
M. Saldābola kā labu piemēru minēja kādu krāsu ražotāju uzņēmēju Altenā. Lai pievērstu savam veikalam uzmanību un veiksmīgi konkurētu ar citiem krāsu ražotājiem, viņš atvēris “Pop – up” kafejnīcu, kurā maltītes varēja izvēlēties noteiktās krāsās,izmantojot krāsu kodus. Kafejnīcas telpas iekārtotas šādā pašā stilā. Tas radījis apmeklētāju interesi, jo līdz tam neviens šādā veidā savu produktu nebija reklamējis. Ar šo mārketinga kampaņu uzņēmējs ne vien guva ievērību no līdzšinējiem klientiem, bet ieguva arī jaunus. “Tas nozīmē, ka jaunam uzņēmumam ieguvums no “Pop – up” ir reklāma, sevis pozicionēšana, izmēģināšana, vai tas ir pa spēkam, tieša tikšanās ar klientu, sava produkta labo vai slikto īpašību izzināšana, bet jau esošam uzņēmumam – sava zīmola atdzīvināšana, popularitātes veicināšana, jaunu klientu piesaiste un citi,” uzsvēra M. Saldābola. “Pop – up” Altenā izmēģinājuši arī mākslinieki, atverot nelielu mākslas galeriju, tā bijusi suvenīru un dāvanu tirgotava, kāda vietējā ģimene – arī zaļās koksnes pārstrādes produktiem, cita – apģērbu veikalam un vēl kam citam.
 
Plāno rīkot tirdzniecības vietu izsoli
Lai arī pie mums ir nedaudz savādāka situācija kā Altenā, “Pop – up” ideju iespējams “pārnest” arī uz Alūksni, kur šim nolūkam varētu izmantot publiskās tirdzniecības vietas, Amatnieku namu, kas atrodas restaurētajā Bānīša stacijas bagāžas šķūnī, un tukšās privātīpašnieku telpas pilsētas centrā. Alūksnes novada pašvaldība jau izstrādājusi ikvienam pieejamus saistošos noteikumus par publiskajām tirdzniecības vietām pilsētā, un šīs vietas  atzīmētas pilsētas kartē. “Pašlaik vēl tiek gaidīts to apstiprinājums no Vides aizsardzības un Reģionālās attīstības ministrijas, bet, iespējams, jau maijā pašvaldība rīkos publisko tirdzniecības vietu izsoli, tādēļ sekojiet līdzi informācijai,” atklāja K. Lāce, piebilstot, ka arī pašvaldībai pagāja krietns laiks, lai saprastu, kā darbojas “Pop – up” un kā to piemērot apstākļiem Alūksnē. Viņuprāt, šī kustība varētu attīstīties vairākos virzienos kā, piemēram, tās varētu būt mobilās tirdzniecības vietas ar saldējuma ratiem, velokartu un elektrovelosipēdu vai retrovelosipēdu, retro velorikšas noma, kāzu organizēšana brīvā dabā, zirgu izjādes un cits. Savukārt Amatnieku namā varētu darboties radošās darbnīcas, notikt dažādi paraugdemonstrējumi ar tūristu iesaisti un dažādu preču tirdzniecība. Tāpat, ja būs nepieciešams, pašvaldība kontaktēsies ar tukšo ēku privātīpašniekiem, lai varētu vienoties par to izmantošanu “Pop – up” idejas realizēšanai.

“Pop – up” asociējas ar amatniekiem un kafijas smaržu
Alūksnieši pēc intensīva darba grupās un “prāta vētras” rezumēja, ko no šīs pieredzes varētu īstenot pie mums. Vasarā tie varētu būt mobili saldējuma rati, ražojumu stendi, kas izvietoti Alūksnes veikalos,  iespēja izveidot āra konferenču zāli. “Tās varētu būt arī gaumīgas tirdzniecības mājiņas ar “Pop – up” idejas atpazīstamības zīmēm, kuras izmantot šim nolūkam,” domā viena no ideju autorēm – Una Tomiņa.
Amatnieku namā uz maiņām varētu darboties kāds meistars, klātienē demonstrējot savu produktu, tā tapšanas gaitu. Te varētu būt izvietots arī visu mūspuses amatnieku saraksts un iespējas tos satikt. Nams strādātu tā, lai tas būtu atvērts gan vietējiem iedzīvotājiem, gan tūristiem. “Telpa īpaši iekārtota un tajā valda kafijas, varbūt pat Alūksnē ražotas zīļu kafijas smarža,” prezentējot savas darba grupas redzējumu, teica pašvaldības Plānošanas un attīstības nodaļas vadītāja Arita Priževoite.
Savukārt kādai citai darba grupai bija asociācija, kā apdzīvot pilsētas tukšās telpas. Tur brīvajā laikā varētu darboties celtnieki, darinot dizaina priekšmetus no celtnie­cības materiāliem un tamlīdzīgi. “Tas varētu būt arī pašizmaksas restorāns, kur tiek piedāvāti ēdieni no pašu audzētiem produktiem. Vēl kāds varētu nodarboties ar iedzīvotāju konsultēšanu par gaismas un siltuma enerģijas lietošanu, izmaksām un visu citu, kas ar to saistīts,” savas darba grupas viedokli par “Pop – up” iespējām Alūksnē pauda Elīna Salaka.
 
Uzņēmēji raugās skeptiski
Alūksnes novada pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta speciāliste M. Saldābola nobeigumā atbildēja uz jautājumiem un pateicās par idejām, kuras solījās apkopot, turpmāk uz tālāku sarunu aicinot jau konkrētus “Pop – up” interesentus. Daži tikšanās dalībnieki gan skeptiski raudzījās uz dzirdēto un redzēto, uzskatot, ka ikvienas idejas realizēšanai, lai arī cik izcila tā būtu, ir nepieciešami finansiāli ieguldījumi. “Jā, ideja ir laba, taču, lai uzsāktu sava produkta tirdzniecību kādā no tukšajām ēkām, kaut minimāls kosmētiskais remonts telpā noteikti būs nepieciešams. Tāpat uzskatu, ka šāds pasākums lielu peļņu uzņēmējam vai mājražotājam nenesīs, jo Alūksnē ir neliels iedzīvotāju skaits un tiem pašiem ir zema pirktspēja. To pašlaik pierāda arī fakts, ka pašvaldības īpašumā esošās celtnes Pilssalā kafejnīcai joprojām nav pieteicies nomnieks,” savas domas laikrakstam atklāja kāda uzņēmēja, kas savu vārdu laikraksta slejās lūdza neminēt.
 Aivita Lizdika

Aluksniesiem.lv bloku ikona Komentāri