Augstas kvalitātes runas pārraide, ātrs savienošanas laiks, zems nesekmīgo savienojumu skaits – VoLTE* tehnoloģijas pieejamība ievērojami uzlabojusi balss sakaru pakalpojumu kvalitāti. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) skaidro iekšzemes balss sakaru pakalpojuma kvalitātes tendences 2023. gadā “Tet”, “BITE Latvija”, “Latvijas Mobilais Telefons” un “Tele2” elektronisko sakaru tīklā.
Elektronisko sakaru komersantiem ik gadu jāsniedz informācija SPRK par sniegtajiem pakalpojumiem, aizpildot deklarāciju ar prognozētajām kvalitātes vērtībām, kādas komersants spēj nodrošināt elektronisko sakaru tīklā kopumā un kādu kvalitāti galalietotājiem iespējams sagaidīt. Lai uzraudzītu pakalpojumu sniegšanas kvalitāti, SPRK komersantiem, kuriem galalietotāju skaits pārsniedz 20 tūkstošus, regulāri veic balss sakaru pakalpojumu kvalitātes mērījumus, pārbaudot atbilstību norādītajām deklarētajām vērtībām. Mērījumu rezultāti atspoguļo saziņas kvalitāti raksturojošo parametru vērtības – savienošanas laiks, runas pārraides kvalitāte un nesekmīgo savienojumu skaits.
“Kopumā secināms, ka operatoru deklarētās kvalitātes vērtības atbilst SPRK veikto mērījumu rezultātiem. Lielākoties galalietotājiem gan fiksētā, gan mobilo operatoru tīklos pieejami teicamas vai labas kvalitātes balss sakaru pakalpojumi. Vienlaikus šobrīd visi mobilo sakaru operatori nodrošina arī ceturtās tīkla paaudzes VoLTE tehnoloģiju, kas veicinājusi balss sakaru kvalitātes uzlabošanos kopumā valstī. Tas nozīmē, ka, atrodoties vietā, kurā pieejams balss sakaru pakalpojums, izmantojot VoLTE tehnoloģiju un izmantojot saderīgu galiekārtu, ir pieejama augstas kvalitātes saziņas iespēja, skaidri dzirdot un uztverot sarunu,” stāsta SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktors Ivars Tauniņš.
I. Tauniņš arī skaidro, ka gadījumos, kad noteiktā vietā kāda mobilā operatora tīklā ir apgrūtināta balss pakalpojuma pieejamība, visbiežāk pieejams citu mobilo operatoru sniegtais balss sakaru pakalpojums. Līdz ar to vairumā gadījumu galalietotājiem ir nodrošināta iespēja izvēlēties sev piemērotāko pakalpojumu sniedzēju.
SPRK aicina – izvēloties operatoru balss sakaru pakalpojumiem, izpētīt operatora tīmekļvietnē norādīto pakalpojuma pieejamību vietās, kur plānots uzturēties visbiežāk. Tāpat arī operatori nodrošina informāciju, vai izmantotajam viedtālrunim pieejama VoLTE tehnoloģija un kā to aktivizēt.
SPRK vērš uzmanību – ja novērota pakalpojumu kvalitātes pasliktināšanās, galalietotājam ir tiesības iesniegt sūdzību savam operatoram. Ja neizdodas rast risinājumu ar operatoru, tad galalietotājam ir tiesības vērsties ar tāda paša satura sūdzību pie SPRK, kas veiks sūdzībā minēto apstākļu pārbaudi. Ja izrādīsies, ka pakalpojuma kvalitāte neatbilst līgumā noteiktajam, galalietotājam ir tiesības lauzt līgumu bez līgumsoda vai saņemt kompensāciju.
Mobilo operatoru tīklos tendence samazināties vidējām savienošanas laika vērtībām
Savienošanas laiks ir parametrs, kas sekundēs nosaka laika posmu no izsaucamā numura nosūtīšanas brīža līdz brīdim, kad konstatē izsaukuma kontroles signālu, aizņemtības signālu vai atbildi. Jo zemāka ir parametra vērtība, jo ātrāk notiek galalietotāju savstarpēja saziņa.
Saskaņā ar SPRK mērījumu rezultātiem “Tet” fiksētā tīklā (neatkarīgi no mērījumu vietas) konstatēts teicamas kvalitātes vidējais savienošanas laiks, kas 97% mērījumu gadījumā ir īsāks par vienu sekundi.
Savukārt visu trīs mobilo operatoru tīklos, turpinoties tehnoloģiskai attīstībai, joprojām saglabājas tendence samazināties vidējām savienošanas laika vērtībām. Pārskata periodā vidējais savienošanas laiks 95% mērījumu gadījumā bija robežās no 1,67 līdz 2,34 sekundēm. Vienlaikus novērojams atšķirīgs savienošanas laiks atkarībā no apdzīvotās vietas tipa (valstspilsēta, novada pilsēta vai ciems).
Kopumā mērījumu rezultāti visu četru operatoru tīklos liecina par nemainīgi ātru vidējā savienošanas laika nodrošināšanu vairāku gadu periodā, vairumā gadījumu nodrošinot teicamu galalietotāju pieredzi. Tas nozīmē, ka izsaukuma veicējs maz izjūt laika aizturi starp numura sastādīšanu un atbildes signāla saņemšanu.
Mobilo operatoru tīklos straujākais vidējo runas pārraides kvalitātes vērtību pieaugums
Runas pārraides kvalitāte atspoguļo operatoru nodrošināto sarunas dzirdamību un saprotamību, kas tiek novērtēta 5 baļļu skalā (no vājas līdz teicamai), augstākais skaitliskais vērtējums raksturo teicamu saziņas kvalitāti.
Fiksētā “Tet” tīklā novērota teicama kvalitāte. Proti, 95% mērījumu gadījumu vidējā runas pārraides kvalitāte ir 4,31 balle. Neatkarīgi no mērījumu vietas un kombinācijas vairāk nekā 99% mērījumu runas pārraides kvalitātes vērtības ir vienādas vai lielākas par 4 ballēm, kas atbilst teicamai kvalitātei.
Savukārt visu trīs mobilo operatoru tīklos VoLTE tehnoloģijas pieejamība ievērojami uzlabojusi vidējo runas pārraides kvalitāti. Tostarp novērots pēdējo trīs gadu laikā straujākais vidējo runas pārraides kvalitātes vērtību pieaugums, saglabājot tendenci uzlaboties vidējās runas pārraides kvalitātes vērtībām. Lielākoties novērotas runas pārraides kvalitātes vērtības ir vienādas vai lielākas par 4 ballēm, kas atbilst teicamai kvalitātei (“BITE Latvija” tīklā – 63% mērījumu gadījumu, “Latvijas Mobilais Telefons” – 86%, “Tele2” – 81%). Joprojām sastopami reti gadījumi (<0,29%), kad runas pārraides kvalitāte ir apgrūtināta un galalietotāji var izjust nepietiekamu dzirdamību vai īslaicīgus runas pārtraukumus.
Vidējais nesekmīgo savienojumu skaits joprojām ir zemā līmenī
Nesekmīgo savienojumu skaits ir parametrs, kas procentos nosaka nesekmīgo savienojumu skaita attiecību pret kopējo veikto savienojumu mēģinājumu skaitu. Jo zemāka šī parametra vērtība, jo mazāka varbūtība, ka balss sakaru pakalpojuma izmantošanas laikā savienojums būs nesekmīgs.
Kopumā visu mobilo operatoru tīklos vērojams neliels nesekmīgo savienojumu skaita pieaugums, visbiežāk veicot izsaukumus vai saņemot tos no mazāk blīvi apdzīvotām vietām.
Reklāma