Abonē e-avīzi "Alūksnes un Malienas Ziņas"!
Abonēt

Reklāma

Ziemas riepu vēsture

Pirmais ritenis tika izgudrots ap 3500. gadiem pirms mūsu ēras, kļūstot par vienu no lielākajiem cilvēces jauninājumiem. Agrīnā formā ritenis bija izliekts koka gabals. Pēc kāda laika tam tika pievienota āda, lai padarītu braukšanu mīkstāku. Laika gaitā āda tika aizstāta ar gumiju. Sākotnējā gumijas riepa bija cieta gumija bez gaisa, un to izmantoja transportlīdzekļi, kas pārvietojās ar mazu ātrumu.

Kopš riepu pirmssākumiem ir pagājis ilgs laiks…

Kā tad parādījās pirmās ziemas riepas?

Pasaulē pirmās ziemas riepas parādījās tikai 1934. gadā. Tās bija Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö ražotās Kelirengas, kas tika izstrādātas kravas automašīnām. Tas bija laiks, kad zirgu transportu sāka aizstāt ar mehāniskajiem transportlīdzekļiem.

Ceļi bija slikti, bet preces bija jāved visu gadu. Pagājušā gadsimta 30. gados pieaugot automašīnu skaitam, atklājās, ka arī vieglajiem automobiļiem ir nepieciešamas jauna veida riepas. 1936. gadā uzņēmums izstrādāja un izgatavoja mazāka izmēra ziemas riepas vieglajiem automobiļiem. Pirmās Hakkapeliitta ziemas riepas nodrošināja saķeri ziemas apstākļos, taču tās varēja izmantot arī vasarā.

Unikāls protektora dizains

Kad šīs jaunās ziemas riepas pirmo reizi tika pārdotas, tām bija šim laikam unikāls protektora dizains. Agrākajiem automobiļiem radītajām riepām bija ļoti nelieli protektora raksti, bet ziemas riepas tika izstrādātas ar pilnīgi jaunu stilu, kas ietvēra ievērojami lielākus zobus, palīdzot riepai “iekosties” sniegā un nodrošināt maksimālu saķeri.

30. gados ceļi bija slikti, taču arī automašīnas nebija pārāk izturīgas, tādēļ nonākšana galamērķī ne vienmēr bija garantēta. Tāpēc ziemas riepu svarīgākās īpašības bija konstrukcijas izturība un saķere uz apledojušiem un sniegotiem ceļiem.

Tikai ziemas riepas ar radzēm?

Sākotnēji pastāvēja tikai riepas ar radzēm. Radžotās riepas ar rūdīta metāla uzgaļiem, kas tika radītas 60. gadu sākumā, tiek izmantotas arī mūsdienās.

Turpinot pieaugt automašīnu skaitam, ceļus sāka art, lai atvieglotu braukšanu. Taču aršana radīja slidenas ledus virsmas, kuras, ar tajos laikos pieejamājām riepām, nevarēja izbraukt.

1974. gadā tika ieviesti jauni noteikumi radžoto riepu izmantošanai, kuru mērķis bija samazināt radžu radīto ceļa nodilumu.

Uzlabojās ceļu uzturēšana, un arvien vairāk ceļus klāja asfalts, kas ļāva tiem ziemā palikt brīviem no ledus un sniega. Tika uzsākta cita veida ziemas riepu izstrāde – tāda, kas būtu neatkarīga no nesen ieviestajiem ziemas riepu lietošanas noteikumiem.

Pirmās ziemas riepas bez radzēm tika izstrādātas pagājušā gadsimta 70. gados. To protektorā tika izmantotas sīkas lameles un inovatīvs gumijas savienojums. Šīs riepas piedāvāja labāku braukšanas komfortu, jo tās bija prakstiski klusas.

Ziemas riepas tagad

Mūsdienās mūsu ceļi ir pavisam citādāki, salīdzinot ar riepu ražošanas sākuma dienām, un četri riteņi ir gandrīz vienīgais, kas mūsu automašīnām ir kopīgs ar pagātnes automašīnām. Ir izstrādātas zema profila ziemas riepas, kurām ir līdz pat 30 procentu attiecība pret tās platumu. Mūsdienās riepām ir izvirzītas arī pilnīgi jaunas prasības.

Riepu industrija ir palīdzējusi uzlabot automašīnu vadāmību un saķeri. Tās ir lietas, ko autovadītāji novērtē. Tomēr pēdējos gados patērētāji ir sākuši novērtēt to cik riepas un materiāli ir videi draudzīgi, cik zema ir rites pretestība un trokšņu līmenis.

Līdzīgi raksti

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Alūksniešiem.lv komanda.