Abonē e-avīzi "Alūksnes un Malienas Ziņas"!
Abonēt

Reklāma

Katram savi “netikumi”

Sabiedrībā atkal aktuāla ir tēma par vecuma ierobežojumu pie stūres. Latvijā pašlaik tāds nav noteikts, auto cilvēks var vadīt tik ilgi, cik to atļauj ārsti ar izdoto medicīnisko izziņu. Citās valstīs seniori pēc 70 gadiem pie stūres sēsties vairs nedrīkst.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Katrai autovadītāju vecuma grupai, šķiet, ir savi “netikumi”. Daudzi jaunieši, tiklīdz sasniedz 18 gadu vecumu, par visām varēm vēlas iegūt autovadītāja tiesības. “Nu gan es jūtos patiešām pieaudzis, jo automašīnā esmu viens pats un pie stūres braucu, kur vien vēlos,” reiz man teica kāds pilngadīgais, kurš tikko bija ieguvis vadītāja apliecību. Nav arī retums, ka līdz ar vadītāja apliecību jaunajam šoferītim “pūrā līdzi nāk” arī izrādīšanās – pārlieku liela auto gāzēšana, agresīva braukšana un BMW markas automašīnas iegāde, lai arī cik nožēlojamā stāvoklī tā būtu.

Pusmūža autovadītāji pie stūres jūtas visdrošāk. Savukārt tas saistās ar noteiktā ātruma ierobežojuma pārsniegšanu, mobilā telefona lietošanu pie stūres, pārdrošiem manevriem citu transporta līdzekļu apdzīšanas laikā un pat braukšanu alkohola reibumā.

Seniori pēc 70 auto vada uzmanīgāk, bet, tiesa, arī brauc lēnāk, tā bieži vien kavējot citu satiksmes plūsmu. Apdzīvotās vietas, kur maksimālais ātrums noteikts 50 kilometri stundā, viņi brauc uz 30, bet tur, kur to iespējams attīstīt līdz 90 kilometriem stundā, atļaujas tikai 70 kilometrus stundā. Tas, protams, nav nekāds ļaunums, bet “uz nerviem krīt” gan, ja tobrīd nav apdzīšanas iespēju un aiz šīs automašīnas izveidojas gara rinda citu auto. Jāatzīst arī ka, cilvēkam kļūstot vecākam, samazinās reakcijas ātrums ne tikai, vadot automašīnu, bet arī citās dzīves situācijās, un autovadītājam tas tomēr ir būtiski. To atzīst arī apdrošinātāji, autovadītāja vecumu nosakot kā vienu faktoriem, lai noteiktu obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas OCTA vai KASKO polises cenu, jo braukšanas paradumi dažādās vecuma grupās būtiski atšķiras.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Ņemot vērā pašreizējo vispārējo saspringto situāciju pasaulē, statistika rāda, ka uz autoceļiem arvien vairāk nelaimes gadījumu notiek tieši autovadītāju veselības problēmu dēļ. Un tās ir ne tikai senioriem. Lai gan pēc 60 gadu sasniegšanas medicīniskā komisija autovadītājam jāiziet ik pēc trīs gadiem, iespējams, arī desmit gadu liels laika intervāls starp medicīniskajām apskatēm ir par lielu, lai droši varētu sēsties pie stūres jebkurā vecumā. Tādēļ lietderīgāk būtu noteikt nevis vecuma ierobežojumu, bet katram autovadītājam varbūt pat individuālu medicīnisko apskašu intervālu.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Alūksniešiem.lv komanda.