Pašnodarbinātie, autoratlīdzību saņēmēji un mikrouzņēmumu darbinieki
pagaidām nevar pieteikties dīkstāves pabalstam, informē aģentūra Leta.
Ministru kabineta noteikumi, kas paredz iespēju pašnodarbinātajiem
pretendēt uz dīkstāves pabalstu, var stāties spēkā nākamajā dienā pēc
tam, kad tie nopublicēti oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”.
Ņemot vērā, ka līdz 1.aprīļa dienas beigām “Latvijas Vēstnesī” šie
noteikumi vēl nebija publicēti, tie, pretēji iepriekš ziņotajam,
2.aprīlī spēkā nav stājušies un VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmā
(EDS) ceturtdien pabalstam pieteikties nav iespējams, norādīja VID.
Tieslietu ministrijā (TM) aģentūrai LETA paziņoja, – lai ar ārkārtējo
situāciju saistītos tiesību aktus operatīvi padarītu pieejamus
sabiedrībai, biežāk klajā nāk oficiālā izdevuma papildu laidieni. Šo
dokumentu oficiālo publikāciju “Latvijas Vēstnesis” nodrošinot tūlītēji
pēc to saņemšanas no iesniedzējiem – valsts institūcijām, valsts varas
orgāniem, Valsts kancelejas.
Ministru kabinets otrdien, 31.martā, atbalstīja Kultūras ministrijas
priekšlikumu izmaksāt dīkstāves pabalstu pašnodarbinātajiem,
autoratlīdzību saņēmējiem un mikrouzņēmumu darbiniekiem.
Pašnodarbinātajiem un autoratlīdzību saņēmējiem, kā arī mikrouzņēmumu
darbiniekiem dīkstāves pabalsts būs 75% apmērā no līdz šim saņemtiem
ienākumiem. Savukārt mikrouzņēmuma nodokļa maksātājs, kas var būt arī
mikrouzņēmuma īpašnieks, varēs saņemt dīkstāves pabalstu 50% apmērā no
līdz šim saņemtajiem ienākumiem. Arī šai darba ņēmēju kategorijai
dīkstāves pabalsts nepārsniegs 700 eiro.
Lai pieteiktos dīkstāves pabalstam, uzņēmumam jāiesniedz VID
elektroniskās deklarēšanās sistēmā līdz šā gada 25.aprīlim dīkstāves
pabalsta iesniegumu par laikposmu no 2020.gada 14. līdz 31.martam un
turpmāk līdz nākamā mēneša 25. datumam.
Uzņēmumam iesniegumā jānorāda krīzes skartā darba devēja nosaukums un
nodokļu maksātāja reģistrācijas numurs, dīkstāves periods, pamatojums
par darbinieka dīkstāves iestāšanos saistībā ar apstākļiem, ko krīzes
ietekmē radījis darba devējs.
Tāpat darba devējam jāsniedz informācija par darbinieku – tā vārds,
uzvārds, personas kods, dīkstāves periods un konts. Ir arī jāiesniedz
apliecinājums, ka darbinieks, par kuru tiek pieprasīts dīkstāves
pabalsts, nav darba nespējas periodā un mēneša laikā pēc pieteikuma
iesniegšanas darbinieks netiks atlaists pēc darba devēja iniciatīvas.
VID pieprasīto dīkstāves pabalstu izmaksās piecu darbdienu laikā pēc
iesnieguma saņemšanas, pārskaitot pabalstu uz iesniegumā norādīto
darbinieka kontu.
Kopumā Covid-19 radīto negatīvo seku mazināšanai valsts līdz šim lēmusi atvēlēt tuvu trim miljardiem eiro.