Alūksnes pirmsskolas izglītības iestāde “Pienenīte” jau gadu strādā pēc Sorosa fonda Latvija apmācības programmas “Soli pa solim” piedāvātajām metodēm.
Alūksnes pirmsskolas izglītības iestāde “Pienenīte” jau gadu strādā pēc Sorosa fonda Latvija apmācības programmas “Soli pa solim” piedāvātajām metodēm.
Tā ir cita pieeja bērnu apmācībai, kas kardināli atšķiras no skolas mācīšanas metodēm. Pilnībā šo programmu nevaram realizēt, bet daudz ko no tās izmantojam. Piemēram, nodarbību telpas ir iekārtotas kā dažādi “centri”. Bērni var izvēlēties, kādā “centrā” darboties. Dažiem patīk zīmēšana, citiem celtniecība. Lielāko daļu laika bērni pavada tur, kur viņiem ir patīkami. Ir svarīgi attīstīt prasmes, kas bērniem interesē, ko viņi vēlas darīt un uz ko ir talants. Tā bērni attīstās daudzpusīgi.
Ir svarīgi darīt to, kas interesē, jo pretējā gadījumā bērnus nevar iemācīt. Agrāk beidzot pirmsskolas izglītības iestādi bērnam bija jāmāk rakstīt, lasīt, rēķināt, un gada beigās bija kontroldarbs, kas bērniem radīja stresu. Tagad nav prasība, ka pirmsskolas izglītības iestādē bērniem ir jāiemāca lasīt. Mēs cenšamies bērnos radīt interesi par mācībām. Varbūt kāds negrib mācīties, bet pastāv arī pasīvā apmācība, piemēram, māca vienu bērnu, bet otrs, kas stāv blakus, reizēm iemācās ātrāk nekā tas, ko māca. Ja citi bērni spēlējas un vienam ir jāmācas, tad viņš to uztver kā sodu. Tāpēc visas nodarbības ir rotaļu veidā, nevis kā kādreiz, kad bija jāsēž solos un jāceļ roka, lai atbildētu.
Arī dažas skolas piedalās Sorosa fonda apmācības programmā “Soli pa solim”. Līdz ar to skola soli “panāk tuvāk bērnudārzam”, strādājot ar šādām darba metodēm. Rezultāti nav sliktāki, bet bērni jūtas drošāk. Galvenais uzdevums ir izraisīt bērnos vēlmi mācīties, nevis to mazināt. Pretējā gadījumā bērns 1. septembrī saka: “Es uz skolu neiešu, jo man mācīšanās ir apnikusi.” Nevajag piespiest mācīties, kad to nevēlas, jo tas traucē bērna kā personības attīstību. Arī pārmetumi, ka viņš neko nezina un neprot, pazemo bērnu.
Pirmsskolas izglītības iestādes “Pienenīte” vadītājas Ārijas Driņinas viedokli uzklausīja Kristīne Vimba