Vasarā daudziem iemīļots pārvietošanās līdzeklis ir velosipēds. Pēdējā laikā aizvien biežāk pilsētu ielās parādās netradicionālāki pārvietošanās līdzekļi, kas ir iecienīti Itālijā – motorolleri jeb skūteri.
Vasarā daudziem iemīļots pārvietošanās līdzeklis ir velosipēds. Pēdējā laikā aizvien biežāk pilsētu ielās parādās netradicionālāki pārvietošanās līdzekļi, kas ir iecienīti Itālijā – motorolleri jeb skūteri.
Motorollers ir pārvietošanās līdzeklis, kas vislabāk noder saulainā laikā. Ja līst lietus, braukšana nav tik patīkama. Skūters ir sezonas prece un modes lieta. Tas nav mazs motocikls un nav arī mopēds. Motorolleram nav pedāļu, to iedarbina ar elektrisko starteri. Gāze un bremzes atrodas pie stūres. Kājas braukšanas laikā var atpūsties uz speciāla paliktņa. Motorolleram nav atsegtu “darba” detaļu, arī motors ir paslēpts zem plastmasas vai metāla korpusa, tāpēc kājas apdedzināt nav iespējams. Braucot ar skūteru, ātrumu pārslēgšana grūtības nesagādā, jo tam ir automātiskā pārnesumkārba. Lielākajai daļai motorolleru ir hidrauliskie amortizatori un bremzes.
Ir padomāts par drošību
Motorolleri galvenokārt ir paredzēti braukšanai pilsētās. Tādēļ to ātrums ir rūpnieciski ierobežots – 50 kilometri stundā, bet tehniskie parametri ļauj sasniegt ātrumu 70 līdz 75 kilometri stundā. Arī sastrēgumi, kas raksturīgi lielām pilsētām, skūteram nav šķērslis. To var ērti novietot pat pilsētas centrā. Ražotāji ir padomājuši arī par braucamrīka drošību: skūtera stūre ir saslēdzama 45 grādu leņķī, tādēļ zagļi to taisni nevarēs taisni pastumt. Ja vēlas papildus drošību, iespējams iegādāties saslēdzamo atslēgu vai ķēdi.
Motorollers nav mehāniskais transporta līdzeklis, tādēļ tā īpašniekam ir daudzas priekšrocības. Ceļu satiksmes noteikumos teikts, ka šo transporta līdzekli drīkst vadīt no 14 gadu vecuma. Lai brauktu ar to, ir vajadzīga mopēda vadīšanas atļauja. Braucot ar skūteru, noteikti galvā jābūt aizsargķiverei.
Skūters nav jāreģistrē
Ja motorollera dzinēja apjoms nepārsniedz 125 cm3, tad tā vadīšanai der arī B klases autovadītāja apliecība vai A1 klases tiesības, kas iegūstamas jau 16 gadu vecumā. Ja motora tilpums ir lielāks, tad nepieciešama A klases motocikla vadītāja apliecība.
Skūteri nav jāreģistrē, tiem nav vajadzīga numura zīme, ar tiem ir tāpat kā ar divriteni – nopērc un brauc. Arī degvielas un eļļas patēriņš motorolleram ir niecīgs. Uz simts kilometriem motorollers izlieto divus līdz trīs litrus 95 E markas benzīna. Bet ar nedaudz vairāk kā vienu litru eļļas var nobraukt 1000 kilometrus.
Kvalitāte atbilst cenai
Braucamrīks vidēji sver 100 kilogramus. Daži modeļi ir vieglāki, tos pārsvarā izvēlas sievietes. Ir motorolleri, kas paredzēti diviem braucējiem. Skūteros ir ierīkoti arī bagāžas nodalījumi, dažos ietilpst pat ķivere.
Motorolleru cenas atbilst to kvalitātei. Piemēram, “Runner 50” maksā apmēram 1900 latus. Lētākie modeļi nebūs izturīgi, pastāv reāla iespēja, ka to mūžs būs tikai viena sezona. Lielāko daļu no Latvijā nopērkamajiem motorolleriem ražo austrumu zemēs.