Līdz piektdienas pēcpusdienai Valsts ieņēmumu dienests (VID)
dīkstāves pabalstus izmaksājis 817 darba devēju 3708 darba ņēmējiem,
aģentūra LETA noskaidroja VID.
Dīkstāves pabalsti izmaksāti kopumā 990 547 eiro apmērā.
Tāpat VID jau ir saņēmis iesniegumus no 189 pašnodarbinātajiem par
dīkstāves pabalsta piešķiršanu. Ministru kabineta noteikumi par
dīkstāves pabalstu pašnodarbinātām personām, kuras skārusi Covid-19
izplatība, stājās spēkā šodien.
VID turpina vērtēt uzņēmumu iesniegumus.
Dīkstāves pabalsta saņēmējus VID publisko dienesta mājaslapā “www.vid.gov.lv/lv/statistika-3”.
VID 27.martā sāka izmaksāt dīkstāves pabalstus to uzņēmumu
strādājošajiem, kurus negatīvi ietekmējusi Covid-19 izraisītā krīze.
Pagājušajā nedēļā VID tika piešķirti 102 miljoni eiro, lai sāktu
dīkstāves pabalstu izmaksu.
Dīkstāves pabalsts ir 75% apmērā no darba ņēmēja līdz šim saņemtās
algas, bet ne vairāk kā 700 eiro apmērā par kalendāro mēnesi. Dīkstāves
pabalsts netiek aplikts ar iedzīvotāju ienākuma nodokli un no tā nav
jāveic sociālās iemaksas.
Tiesa, VID var nepiešķirt dīkstāves pabalstu, ja uzņēmums noteiktā
termiņā nebūs iesniedzis gada pārskatu, ja uzņēmumam būs nodokļu parāds,
ja uzņēmumam pasludināta maksātnespēja. Uzņēmumam ar nodokļu parādu
vispirms jāsakārto nodokļu parāda situācija, lai uz to brīdi, kad VID
tiek iesniegts iesniegums par dīkstāves pabalstu, nodokļu parāds ir
samaksāts vai tam ir piešķirts samaksas grafiks. Lai saņemtu nodokļu
parāda samaksas grafiku, jāvēršas VID ar attiecīgu iesniegumu, un, ja
lēmums būs pozitīvs, var sniegt iesniegumu par dīkstāves pabalstu.
Dīkstāves reglamentu piemēros arī uzņēmumiem ar nodokļu parādiem,
paredz ceturtdien valdības ārkārtas sēdē pieņemtie grozījumi noteikumos
par Covid-19 krīzē skartiem darba devējiem, kuri kvalificējas dīkstāves
pabalstam un nokavēto nodokļu maksājumu samaksas sadalei termiņos vai
atlikšanai uz laiku līdz trim gadiem. Ar grozījumiem noteikumos
paredzēts, ka dīkstāves pabalstu varēs saņemt darbinieki no tāda krīzes
skarta darba devēja, kam uz pieteikuma iesniegšanas brīdi nodokļu parāds
nepārsniedz 1000 eiro.
Savukārt, lai dīkstāves pabalstu varētu saņemt gadījumā, ja uzņēmuma
nodokļu parāds pārsniedz 1000 eiro, šim uzņēmuma ir jābūt piešķirtam
nodokļu parāda samaksas termiņa pagarinājumam vai noslēgtai vienošanās
par labprātīgu nodokļu samaksu.
Dīkstāves pabalsti netiks izmaksāti par tiem darbiniekiem, kuri darba
tiesiskās attiecības uzsākuši pēc 2020.gada 1.marta. To nosaka Ministru
kabineta izdotie noteikumi par Covid-19 izraisītās krīzes skartiem
darba devējiem, kuri kvalificējas dīkstāves pabalstam un nokavēto
nodokļu maksājumu samaksas sadalei termiņos vai atlikšanai uz laiku līdz
trim gadiem.
Lai darba devējs varētu pieteikt savu darba ņēmēju dīkstāves pabalsta
saņemšanai, uzņēmumam jāatbilst vienam no diviem kritērijiem.
Pirmkārt, dīkstāves pabalstam un nokavēto nodokļu maksājumu samaksas
sadalei termiņos vai atlikšanai uz laiku līdz trim gadiem var
pieteikties visi krīzes skartie uzņēmumi, kuru ieņēmumi no saimnieciskās
darbības 2020.gada martā vai aprīlī, salīdzinot ar 2019.gada attiecīgo
mēnesi, saistībā ar Covid-19 izplatību ir samazinājušies vismaz par 30%.
Otrkārt, uz atbalstu var pretendēt uzņēmumi, kuru ieņēmumi ir
samazinājušies par 20%, ja tie atbildīs vismaz vienam no trim
kritērijiem. Proti, uzņēmuma eksporta apjoms 2019.gadā veido 10% no
kopējā apgrozījuma vai ir ne mazāks kā 500 000 eiro; uzņēmuma nomaksātā
mēneša vidējā bruto darba samaksa 2019.gadā ir ne mazāka kā 800 eiro;
ilgtermiņa ieguldījumi pamatlīdzekļos 2019.gada 31.decembrī ir vismaz
500 000 eiro.
Dīkstāves pabalstu izmaksā, ja darba devējs nenodarbina darbinieku
dīkstāves periodā saistībā ar Covid-19 izplatību.
Dīkstāves periods ir
terminēts laikposms no 2020.gada 14.marta līdz 14.maijam, bet ne ilgāk
kā ir spēkā Ministru kabineta lēmums par ārkārtējo situāciju. Dīkstāves
pabalstu piešķir un izmaksā atbilstoši uzņēmuma norādītajam dīkstāves
periodam.
Ministru kabinets otrdien, 31.martā, atbalstīja Kultūras ministrijas
priekšlikumu izmaksāt dīkstāves pabalstu pašnodarbinātajiem,
autoratlīdzību saņēmējiem un mikrouzņēmumu darbiniekiem.
Pašnodarbinātajiem un autoratlīdzību saņēmējiem, kā arī mikrouzņēmumu
darbiniekiem dīkstāves pabalsts būs 75% apmērā no līdz šim saņemtiem
ienākumiem. Savukārt mikrouzņēmuma nodokļa maksātājs, kas var būt arī
mikrouzņēmuma īpašnieks, varēs saņemt dīkstāves pabalstu 50% apmērā no
līdz šim saņemtajiem ienākumiem. Arī šai darba ņēmēju kategorijai
dīkstāves pabalsts nepārsniegs 700 eiro.
Lai pieteiktos dīkstāves pabalstam, uzņēmumam jāiesniedz VID
elektroniskās deklarēšanās sistēmā līdz šā gada 25.aprīlim dīkstāves
pabalsta iesniegumu par laikposmu no 2020.gada 14.marta līdz 31.martam
un turpmāk līdz nākamā mēneša 25. datumam.
Uzņēmumam iesniegumā jānorāda krīzes skartā darba devēja nosaukums un
nodokļu maksātāja reģistrācijas numurs, dīkstāves periods, pamatojums
par darbinieka dīkstāves iestāšanos saistībā ar apstākļiem, ko krīzes
ietekmē radījis darba devējs.
Tāpat darba devējam jāsniedz informācija par darbinieku – tā vārds,
uzvārds, personas kods, dīkstāves periods un konts. Ir arī jāiesniedz
apliecinājums, ka darbinieks, par kuru tiek pieprasīts dīkstāves
pabalsts, nav darba nespējas periodā un mēneša laikā pēc pieteikuma
iesniegšanas darbinieks netiks atlaists pēc darba devēja iniciatīvas.
VID pieprasīto dīkstāves pabalstu izmaksās piecu darbdienu laikā pēc
iesnieguma saņemšanas, pārskaitot pabalstu uz iesniegumā norādīto
darbinieka kontu.
Kopumā Covid-19 radīto negatīvo seku mazināšanai valsts līdz šim lēmusi atvēlēt tuvu trim miljardiem eiro.