Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Kādu kafiju dzersim 2020. gadā? Trendi un tendences

Sākoties jaunam gadam, kafijas dzeršanas tradīcijas pasaulē kūleni nav apmetušas. Ķīnieši ik dienas dzer aizvien vairāk kafijas, jaunieši nevis vienkārši dzer kafiju, bet piekopj veselu rituālu, savukārt somi, zviedri un islandieši joprojām izdzer visvairāk kafijas Eiropā uz vienu iedzīvotāju. “Narvesen Kafijas klubs” informē, ka savi modes strāvojumi ietekmē arī kafijas pasauli Latvijā, stāsta  barista Rihards Saksons.

Kā jebkurā citā jomā, arī kafijas nozarē notiek pastāvīgas pārmaiņas un attīstība, taču tas drīzāk ir pakāpenisks, ne lēcienveidīgs process, atzīst Rihards Saksons. Barista prognozē, ka šogad kafijas dzeršanas tendences Latvijā saglabāsies līdzīgas kā pērn, tomēr dažas nianses var ieviest jau šobrīd pasaulē notiekošie procesi.

Mazie ietekmē lielos jeb laba kafija visur
“Runājot par tendencēm, noteikti jāmin kafijas mikrograuzdētavas – mazās kafejnīcas un tirgotavas, kam ir pašām savas grauzdētavas,” uzsver Rihards Saksons. Kā tas šogad ietekmēs cilvēkus, kuri rīta agrumā iegādājas kafiju līdzņemšanai populārākajās kafijas mazumtirdzniecības vietās? “Patērētājs pilnīgi noteikti būs ieguvējs, iegādājoties arī lielo mazumtirdzniecības tīklu un kafejnīcu kafiju. Mazo grauzdētavu ienākšana tirgū veicina konkurenci un liek arī lielajiem tirgotājiem domāt par aizvien kvalitatīvāku piedāvājumu un izkoptākām kafijas garšām,” stāsta eksperts, piebilstot – lai gan profesionāļiem paradigmas maiņa notiek daudz straujāk, arī pārējā sabiedrība pamazām iemācās jaunas garšas, un rodas pieprasījums. Tāpēc gan lielie, gan mazie kafijas tirgotāji savstarpēji ir cieši saistīti, kas savukārt ļauj ikvienam baudīt garšīgāku kafiju.

Garšas – no izteikti rūgtas uz sabalansētu
Turpinot pagājušā gada tendences, mājās pagatavojamās kafijas garšas šogad daudz nemainīsies, prognozē barista. Tomēr kopumā novērojams, ka sabiedrības garšas gaume mainās, priekšroku aizvien biežāk dodot ne tikai izteikti rūgtai, bet arī sabalansētai kafijai.
“Mainoties piedāvājumam veikalos un kafijas tirdzniecības vietās, uzreiz krasas atšķirības cilvēks nejūt, šīs garšas īpatnības mainās pamazām. Tomēr ikdienā ir aizvien vairāk iespēju iegādāties daudzveidīgāku kafiju, jo ir radies pieprasījums pēc kaut kā atšķirīga,” saka Rihards Saksons.
Joprojām modē būs dažādi karstie kafijas dzērieni, kas kombinācijās ar daudzveidīgu garšu sīrupiem ļauj piedzīvot ne vienu vien pārsteigumu. Tiek meklētas nebijušas garšu buķetes, jo, lai atšķirtos un piesaistītu klientus, kafijas tirgotājiem jābūt radošiem un jāļaujas eksperimentiem. 

Dabai draudzīgs iepakojums
“Ja nu kaut ko tiešām var nosaukt par trendu, tad tas viennozīmīgi ir dabai draudzīgs kafijas iepakojums. Šajā ziņā mēs pašlaik pieredzam milzīgas pārmaiņas, kas saistītas ar sabiedrības uzskatu maiņu un pieaugošo interesi par zaļu dzīvesveidu,” stāsta kafijas eksperts. Piemēram, “Narvesen” ir pirmais uzņēmums mazumtirdzniecības sektorā, kas pērn tirdzniecības vietās ieviesa līdzi ņemamās kafijas krūzes, kas ražotas no augiem un ir dabiskas ar tajās iestrādātu bioloģisku mitruma aizsargslāni. No augiem izstrādātās krūzes ir milzīgs solis uz priekšu ilgtspējīgā karsto dzērienu baudīšanā pa ceļam. Arī iespēja iepildīt dzērienu savā krūzē kļūst aizvien populārāka, un sagaidāms, ka šī kustība tikai vērsīsies plašumā.

Tālākā nākotnē – viedi kafijas automāti un nebijušas kafijas šķirnes
“Ražotāji visā pasaulē šobrīd novirza daudz līdzekļu kafijas automātu lietotāju pieredzes uzlabošanai – no dažādu maksājumu sistēmu ieviešanas līdz tehnoloģiskiem uzlabojumiem. Mēs šos jauninājumus Latvijā saņemsim, kolīdz tie būs pieejami,” stāsta “Narvesen Kafijas kluba” eksperts. Tehnoloģiju izaugsmi Rihards Saksons novērojis oktobrī Milānā notikušajā lielākajā Eiropas viesmīlības nozares izstādē, kuras teritorija ir apmēram tik liela kā 27 Ķīpsalas halles. “Esošās tehnoloģijas kafijas nozarē ļauj jau šodien iegādāties kafijas dzērienus, kas ir tikpat augstā līmenī kā prasmīga baristas pagatavots dzēriens. Tehnoloģiju attīstība ar to neapstājas un tiek izgudrotas jaunas inovācijas, kā pagatavot visaugstākās kvalitātes kafijas dzērienus, vienkārši nospiežot pogu. Jau šobrīd Latvijā virkne tirdzniecības vietu piedāvā automātā pagatavojamus dzērienus, kas garšo labāk nekā kafejnīcā, kur tos gatavo cilvēks,” atklāj barista.


Bet tikmēr kafijas audzētāji visā pasaulē eksperimentē ar kafijas audzēšanas metodēm. Šobrīd audzētāji izmēģina neiedomājamus bioloģiskus savienojumus, lai radītu jaunas šķirnes un audzēšanas procesus. Tā ir atbilde uz klimata pārmaiņām un aizvien pieaugošo pieprasījumu. “Centrālamerikas audzētāji cīnās ar sausumu, kas iespaido arī kafijas ražošanu, tāpēc tiek meklēti jauni risinājumi. Brazīlija ir lielākā ražotājvalsts, bet arī tur tiek eksperimentēts, lai iegūtu lielāku, ekoloģiski un dabiski audzētu ražu. Cik lielu lomu tas spēlēs lielajā kafijas tirgū – grūti spriest, to droši vien redzēsim pēc pāris gadiem,” skatu nākotnē met “Narvesen Kafijas kluba” barista Rihards Saksons.

Izklaide