Svētdiena, 7. decembris
Antonija, Anta, Dzirkstīte
weather-icon
+1° C, vējš 2.92 m/s, D-DA vēja virziens
Aluksniesiem.lv bloku ikona

Autovadītājiem rūpju pietiek

Braucot pa Latvijas ceļiem, kas šogad te uzsalst, te atkūst, autovadītājs klusītēm prāto, apspriežas pats ar sevi.

Braucot pa Latvijas ceļiem, kas šogad te uzsalst, te atkūst, autovadītājs klusītēm prāto, apspriežas pats ar sevi.
Atklāt viņi ar mieru ne visu, bet par dažām lietām viens otrs aprunājas.
Ceļi un nodoklis
Šogad būtiski palielināts ceļu nodoklis. Valsts mēģina saistīt šo faktu ar solījumiem iekasēto naudu atvēlēt ceļu uzlabošanai. “Šo maksājumu vajadzēja saistīt ar to, cik kurš nobrauc – jo vairāk brauc un deldē, lai vairāk maksā,” domā Juris. Viņš uzskata, ka to varētu panākt, saistot ceļu nodokli ar bākā ielietās degvielas daudzumu.
“Diemžēl pēc vairākiem skandāliem ir skaidrs, ka valsts nekontrolē degvielas tirgu. Katrs otrais vai trešais litrs ir kontrabandas, tāpēc šādā veidā ceļu nodokli būtu problemātiski iekasēt. Bet tagad jāmaksā reizi gadā, turklāt visiem vienādi – vai tas lauku opaps vai vairumtirdzniecības firmas aģents,” domā vīrietis. Viņš prognozē, ka palielinātā nodokļa dēļ reti kurš atteiksies no braucamā. “Maksās, zobus sakoduši. Dod, Dievs, ka ceļi tiešām kļūtu labāki.”
Vizuālais līdzinieks
“Skopais maksā divreiz,” šo tik pazīstamo teicienu droši var attiecināt uz superlēto mašīnu detaļu pircējiem.
“Populārākajām mašīnām Latvijā pašlaik piedāvā līdz smieklīgumam lētas detaļas, kas tikai vizuāli atgādina īstās,” par vēl vienu problēmu gatavs aprunāties Visvaldis, kas ir arī autoveikala darbinieks. “Jocīgākais, ka cilvēki pērk, pat neaizdomājoties, kā tādu cenu var dabūt, neprasot ražotājvalsti, piegādātājus, garantijas,” viņš stāsta. Veikali ar vārdu tādas “žuļicības” pret pircēju nevar atļauties. “Zinām, ka agrāk vai vēlāk daudzi no šiem “taupīgajiem” kļūs par mūsu klientiem,” stāsta Visvaldis. “Skumji, ka ļaudīm ir īsa atmiņa un drīz vien viens otrs atkal nolems “ietaupīt”.”
Aukstums pārbauda
Ziemā vairāk kā jebkad prātīgs autovadītājs “draudzējas” ar laika ziņām. “Aukstums – tā ir pārbaude visai funkcionālajai sistēmai,” neslēpj Aivars, viņš ir arī autoservisa darbinieks. “Ja, piemēram, zināt, ka tuvojas brīdis, kad jāmaina eļļa, ziemā to vērts izdarīt laikus, pirms pārsteidzis aukstums. Veca eļļa ir “stīvāka”, tāpēc motoram grūtāk,” skaidro Aivars. Tas pats esot attiecināms uz ķīļsiksnām un dzensiksnām, kas aukstuma dēļ var plīst padilušākajās vietās, jo arī gumija uz mūža beigām kļūst stīvāka. Populārs pirkums gada aukstākajā laikā ir arī lampiņas un dīzeļdegvielas filtri.
Sāls un smilts
“Tuvāk sirdij” autobraucējiem janvāra beigās ir šogad plaši apspriestā sāls kaisīšana uz ceļiem. Rīgā izskanējuši apgalvojumi, ka sāls bojā ne tikai pilsētā kokus, bet arī gājēju apavus, liek sasprēgāt mājdzīvnieku – suņu un kaķu – maigajām pēdiņām. “Kāds tur brīnums,” komentē Dainis. Latvijā ekspluatēta mašīna var būt tehniskā kārtībā, bet, spriežot pēc virsbūves, šausmīgā stāvoklī, un viss tieši uz ceļiem kaisītā sāls un smilts maisījuma dēļ.” Kādreiz nodarbojies ar lietotu mašīnu pārdošanu, Dainis apgalvo, ka līdzīgu iemeslu dēļ pašlaik lietotās mašīnas dzen no Viduseiropas valstīm, pārsvarā – Vācijas. Tur ziemas maigākas un ceļu kaisīšanā sāli neizmanto. “Lietoto mašīnu ēras pirmsākumos dzina arī no Zviedrijas un Somijas, kur ceļus pat laista ar šķidro sāli. Tagad redzam, ka Ziemeļvalstīs ekspluatēta piecgadīga mašīna izskatās tāpat kā piecpadsmitgadīga pa Vācijas ceļiem braukusi,” stāsta viņš.

Aluksniesiem.lv bloku ikona Komentāri